Széchenyi 2020
Készült: 2012. november 30. péntek

Ha nem muszáj, nem foglalkozunk vele. Ha már kell, az bizony sokba kerülhet. Hogyan előzzük meg a bajt, és mire ügyeljünk, ha már nem kerülhető el a gumicsere? Praktikus tanácsok, ötletek, információk.


Természetes dolog, hogy egy traktorgumi sokkal nagyobb terhelésnek van kitéve, mint egy autógumi. A jármű súlya ebben az esetben komoly tényező. A bordák állapota kiemelten fontos, hiszen laza talajon, sárban, hegymenetben ezek biztosítják a szükséges hajtó- és vonóerőt. Az igénybevételt tovább növeli a traktorra akasztott munkagép vagy egy jól megrakott pótkocsi.

A gumiknak bírniuk kell a mínusz 10–20 fokos hideget éppúgy, mint a 30–40 fokos hőséget. Működniük kell a szántásban, a mezőn, sziklás-köves utakon, az erdőben és persze a közúton, aszfalton is. Fontos szempont az élettartam is. Egy traktorgumi nemcsak drága, de komplikált a cseréje is, ami sokat rabolhat el az értékes időből.

Egy gumiabroncs főbb részei (kissé leegyszerűsítve) a következők: a futófelület, az oldalfal és a perem. A futófelület funkciója egyértelmű: ezen gördül a kerék, ennek kell megfelelő tapadást és kapaszkodóképességet biztosítani a guminak. Mindkét feladatnak a gördülés irányában és keresztirányban értve is eleget kell tenni. Az első a gyorsítás és lassítás során, a második pedig a kanyarodásnál (úttartás) fontos.

Az oldalfal szerepe elsősorban az, hogy a gumi légnyomása mellett tartsa a jármű súlyát is. A futófelület és az oldalfal megerősítése a szövetvázzal (karkasz) történik, ami voltaképpen gumiba ágyazott fémszálak sokaságából áll. A fémszálak elrendezése alapján beszélünk diagonál vagy radiál abroncsról. Előbbinél ezek a fémszálak (másképpen kordszálak) átlósan jutnak el a gumi egyik peremétől a másikig, míg az utóbbinál merőlegesek a peremekre, tehát sugárirányban haladnak.

Hosszú és takarékos élet

Ma már a traktorgumik túlnyomó többségén radiálgumi van. Használatuk nagyobb vonóerőt, alacsonyabb fogyasztást, összességében gazdaságosabb üzemeltetést eredményez, még a lényegesen magasabb árat figyelembe véve is. Ha viszont erdőben használják a gépet, a diagonál abroncsok még mindig jobbnak bizonyulnak. A perem szerepe az, hogy az abroncs szorosan illeszkedjen a keréktárcsára (nehogy a gumi elforduljon a felnin) és (tömlő nélküli abroncs esetén egyben) megfelelő tömítést biztosítson a légnyomás megtartásához.

Akárcsak a személyautóknál, a traktorgumik esetében is az a legfontosabb, hogy betartsuk az előírt guminyomást. Így biztosíthatjuk ugyanis az optimális menetteljesítményt, a maximális élettartamot. Az abroncsokban lévő nyomás alapvetően befolyásolja többek között a felfekvési felület nagyságát, tehát azt, hogy a gumi mekkora felületen érintkezik az úttal, talajjal. Ezen múlik például a maximális vonóerő biztosítása, a laza vagy sáros talajon mindig jelentősnek mondható szlip (azaz csúszás) csökkentése, a földekre nézve káros talajtömörítő hatás és nem utolsósorban a gumi tapadása, kopása, élettartama.

Nem véletlen, hogy a mai modern traktorok egy része már fel van szerelve olyan automatikával, ami az abroncsokban lévő légnyomást mindig az előírt szinten tartja. De olyan cég is van a piacon, amelyik utólag szerel fel ilyen berendezést. Referenciáik szerint az üzemanyag-fogyasztás terén akár 15–20 százalékos megtakarítás is elérhető ezzel a „kis” kiegészítéssel. Másképp fogalmazva: akár 1,5–2,5 literrel kevesebb gázolaj fogy óránként, ami alapján hamar megtérül a ráfordítás.

Ha cserélni kell

Normális esetben a traktorgumik valóban nagyon hosszú ideig bírják. Előfordul azonban, hogy egy mechanikai sérülés, esetleg baleset miatt használhatatlanná válik, és akkor bizony nincs mese, cserélni kell. A másik ok a szokásos kopás, elhasználódás lehet. A régi gumik lecserélése a tapasztalatok szerint akkor időszerű, ha a bordák magassága az eredeti érték 25 százalékára csökken.

Ha ilyenkor nem lépünk, akkor drasztikusan csökken a vonóerő, sokkal többet kínlódunk sárban, homokban, és mindezt nagyon hamar megérzi a pénztárcánk is. Nő a fogyasztás, lassul a munka. Ilyenkor kerül, amibe kerül, még mindig olcsóbb egy új vagy használt, de jobb állapotban lévő gumi megvásárlása, mint a régivel való szenvedés.

Honnan tájékozódjunk?

Vannak-e korrekt, objektív, megbízható tesztek, amelyek megkönnyítik a választást? A traktorgumik tesztelése nem egyszerű „mutatvány”: idő- és eszközigényes, ezért aztán kevés szaklap tudja (és akarja) finanszírozni egy-egy teszt elvégzését. Ehhez szponzort is nehéz találni, hiszen melyik gumigyár akarna egy olyan objektív vizsgálatot támogatni, ahol esetleg nem ő bizonyul a legjobbnak?

Hosszas kutakodás után a legfrissebb, általunk ismert teszteredmények (lásd táblázat) 2007-ből származnak, német és svájci forrásból. A gumigyárak ugyan nem frissítik olyan gyakran a termékpalettát traktorgumiknál. A teszt tehát lehet egy támpont, de hallgassuk meg a kereskedő, a szerviz ajánlásait is, és nyilván a kollégáktól, szomszédoktól is hallunk egyet s mást.

Milyet?

Használt gumit nagyon sokan kínálnak a piacon. Nemcsak privát apróhirdetésekben, hanem az interneten (e-Bay, Vatera) és a kereskedők is. Ilyenkor gondos mérlegelés szükséges: vajon megéri-e? Lényegesen olcsóbb ugyan, de azt még szakember sem mindig tudja megállapítani, meddig lesz használható, hiszen „előéletéről” gyakorlatilag semmit sem tudunk. Ilyenkor a bordaméret sem megbízható adat, hiszen a legtöbbször nem tudjuk, mekkora volt újkorában. A rejtett sérülések, a gumi öregedése pedig meglepetést okozhat. A legbiztosabb tehát, ha új gumit vásárolunk.

Milyen márka legyen? Az ismert nyugati márkák körében időnként mellényúlhatunk, a régi keleti típusok kapcsán sok a tévhit a rossz minőséget illetően. Az újabb, leginkább távol-keleti gyárak termékei kapcsán pedig azt gondolhatjuk: zsákbamacskát veszünk. Pedig a legnagyobb multi gyáróriások körében elterjedt gyakorlat egy-egy kisebb keleti cég megvásárlása. A szlovén Sava vagy a lengyel Dębica (ejtsd: „Denbica”, régen Stomil) a Goodyear cégóriásé. A hazai Taurus is már rég a Michelin tulajdona.

Pesszimista megközelítés szerint a régi gépsoron készülő régi minőségre kerül rá a multis márkanév. De szerencsére jellemző, hogy csúcstechnológival készül az az abroncs is, amelyiken a régi keleti logó látható. A multik ugyanis gyakran követik azt a piacpolitikát, hogy inkább egy kicsit olcsóbban adják ugyanazt a minőséget.

Sok érdekes tapasztalatot találunk ma már az interneten is (pl. www.inotagumi.uw.hu, www.agro inform.com/forum, www.kaposflex.hu/gumikopeny-kereso/, www.mada raszgumi.hu; németül beszélőknek www.landwirt.com/Forum). Így nemcsak a gumik használatáról, hanem a különböző márkák, műhelyek és nem utolsósorban az árak felől is tájékozódhatnak.

Marad az eredeti!

A Kossuth Mezőgazdasági Zrt. 1400 hektáron gazdálkodik a Pest megyei Solt környékén. A fő profilunk a növénytermesztés, ezen belül is a szántóföldi kertészet. A cég egy sertéstelepet is üzemeltet 230 kocával, a szántóföldi növénytermesztéssel ezt szolgálják ki – mutatja be a gazdaságot Végi Bálint, a vállalat műszaki ágazatvezetője. A munkákat több erőgéppel végzik; két nagy lóerő-teljesítményű John Deere traktorukkal a szántást, vetést és egyéb talajmunkákat oldják meg. Kisebb szántóföldi munkákra, permetezésre további két John Deere és két McCormick traktort használnak, míg a szállítás, az anyagmozgatás az MTZ traktorok feladata.

„A két nagy John Deere traktorunkon Goodyear gumik vannak. Ezeket még alapfelszereltségben kaptuk, az eredeti gumikat használjuk” – mondja Végi Bálint. A négy kisebb erőgépen is a gyári abroncsokat használják; a két John Deere-en szintén Goodyear, míg a McCormick traktorokon Kleber gumik vannak. Az MTZ gépeken azonban már lecserélték az eredeti ukrán, orosz abroncsokat, jelenleg Taurus márkájú gumikkal működnek. Ezeknél már jóval kisebb a gumikopás, és az elöregedés is lassabb, mint az eredetik esetében. Ötévente azonban így is cserélni kell őket, bár legtöbbször nem is munka közben romlik az állapotuk, hanem a nyomvályús utak miatt jelentkezik rajtuk a kagylós kopás.

A gumicsere nem olcsó dolog. Míg az MTZ-k első kerekeinek darabja nagyjából 40 ezer forint, addig a hátsók már 140–150 ezer forintért kaphatók. A másik hat traktor esetében pedig még ennél is magasabbak az árak. Ahogy Végi Bálint fogalmazott; 300 ezer forinttól indul a darabár, ami függ a mérettől és a típustól is.

Szintén John Deere gépparkkal dolgozik a karcagi Agro-Hungária Kft. 700 hektáron foglalkoznak növénytermesztéssel. Egy kombájnnal, egy 220 lóerős, egy 160 lóerős és két 110 lóerős traktorral végzik a munkát. Mint azt Kátai Gergelytől, a cég főagronómusától megtudtuk, erőgépeiken a gyári Goodyear gumikat használják, cserére eddig még nem volt szükség, pedig a legöregebb gépek már 8 évesek. „A traktort választottuk, nem a kereket” – mondja a szakember. A jövőre esedékes gumicserekor sem fognak a márkán változtatni, hiszen meg vannak vele elégedve.

Lapunk Somogy megyében érdeklődve is azt tapasztalta, hogy a gazdaságok alapvetően hűek maradnak a gyári abroncsmárkához. Járt utat a járatlanért nem hagynak el.

Kilenc traktorgumi összehasonlító tesztje

Márkanév

Alliance

Continental

Continental

Firestone

Michelin

Mitas

Trelleborg

Taurus

Vredestein

Típus

Agristar

AC 85

AC 65

R 9000 Evo

Multibib

RD - 03

TM 800

Point 65

Traxion+

Méret

650/65 R 38

520/85 R 38

650/65 R 38

650/65 R 38

650/65 R 38

650/65 R 38

650/65 R 38

650/65 R 38

650/65 R 38

Bordák száma

21

21

22

23

20

23

22

23

21

Bordák magassága (mm)

52,4

51,6

51,6

50,6

57,2

49,8

56,2

59

57,4

Terhelhetőség

(seb.: 40 km/h)

5300

3875

4500

4125

4520

4500

4125

3750

4125

Terhelhetőség (seb.: 50 km/h)

4875

3550

4330

4125

4330

4330

3750

3450

4125

Felfekvési felület cm2*

2826

2718

3114

2974

2976

3166

3117

3006

3161

Felfekvő bordák felülete cm2*

705

579

625

572

676

652

696

665

751

Felfekvő bordák felülete a teljes felfekvési felület arányában (%)

24,9

21,3

20,1

19,2

22,7

20,6

22,3

22,1

23,8

Talajkímélés értékelése (1–5)

3

3

4

3

4

4

4

4

4

Utazási komfort (1–10 pont) átlaga

5,33

5,33

6,33

5,33

7,66

5,33

7

6

7

Menet-

tulajdonságok

(1–10 pont) átlaga

5,66

5

6,33

5,33

7

6,33

7,33

6,33

6,66

Összbenyomás (1–10 pont) átlaga

5,66

5,33

6,33

5,33

7,66

6

7,33

6,33

7

Menetteszt értékelése (1–5)

3

2

3

2

5

3

4

3

4

Vonóerő 10%-os szlipnél (kN)

67

68

79

72

79

52

82

52

85

Vonóerő 35%-os szlipnél (kN)

299

283

317

323

262

323

332

231

296

Vonóerő értékelése (1–5)

2

3

4

4

3

2

5

2

5

* Kerékterhelés: 3400 kg

Forrás: Agrartechnik

Csak amit a gép megérdemel!

A legfontosabb szabály, hogy a felhasználási területre leginkább megfelelő terméket válasszunk. Tartsuk szem előtt a gépre vonatkozó gyártói specifikációkat. Segítséget jelenthet a cserére szoruló gumiköpenyen megtalálható műszaki paraméterek beazonosítása is. Ne feledkezzünk el arról, hogy a munkaművelethez és a terheléshez jól megválasztott belső levegőnyomás az alacsonyabb üzemanyagfelhasználás mellett a lehető leghosszabb élettartamot is biztosítja az abroncsnak.

Minőség terén természetesen meg kell találni a gép értékéhez, életkorához és a gazdasági környezethez legoptimálisabban illeszthető márkát. Tény azonban, hogy az elsőre „drágának” tűnő, nagynevű, prémium termékek a használatuk során rendszeresen bebizonyítják, hogy hosszabb élettartamukkal és a felhasználásuk során elérhető megtakarításokkal minden esetben jobb választásnak bizonyulnak a standard társaikhoz képest.

Az Axiál Kft. kínálatának a meghatározó tagja a Michelin-csoport három márkája: a Michelin, a Kleber és a Taurus gyártmányok. A Michelin nemcsak mezőgazdasági berkekben képezi a minőség szinonimáját, a nála megjelenő műszaki és technológiai innovációk alapvetően meghatározzák a teljes iparág későbbi irányvonalát is. A csoport többi tagja is egy-egy szegmensben a legjobb minőséget biztosítja, megfelelő áron. Ha mindezt kiegészítjük egy megbízható szolgáltatási háttérrel, a legjobb megoldáshoz jutunk.

Takarék