Szervizelés a legjobb áron
Készült: 2012. november 30. péntek

Olykor megborzongunk a szakszervizek árai­tól. Modern gépeink azonban megkövetelik, hogy hozzáértő emberekre bízzuk javításukat és karbantartásukat. Választásunkat az időtényezőn kívül az árak is meghatározzák.

Mindig akkor romlik el, amikor a legnagyobb szükség lenne rá!” – mondja Fekete Sándor egyéni vállalkozó. Ez természetes, hiszen egy kombájn vagy egy silózó évente csupán néhány hétig van használatban, akkor viszont rendkívül intenzíven. Nem csoda, ha egy-két meghibásodás a tábla közepén jön elő. Ilyenkor az a legfontosabb, hogy a szerelő a lehető legrövidebb idő alatt érjen a helyszínre, akárhol is vagyunk az országban.


Átalányban olcsóbb

Éppen ez az oka annak, hogy a vállalkozó bő tizenkét évvel ezelőtt az egyik legnagyobb, országos szakszervizhálózattal rendelkező céget bízta meg a gépek javításával. „Nagyobb gépeink többségét saját magunk szervizeljük, hiszen mára már megvan hozzá jól képzett szerelőcsapatunk. Viszont két gépre az idén is kötöttünk átalánydíjas szerződést az Axiál Kft.-vel. Fendt 360-as traktorunkat idén nettó 550 ezer forintért tartja karban a szakszerviz. Manitu 731-es rakodógépünk éves szervizátalánya nettó 390 ezer forint” – tudjuk meg.

Az átalánydíj mértékét minden évben előre tisztázzák. Ilyenkor dől el, hogy a kialkudott összeg gépenként hány kiszállást foglal magába. „Általában bele is férünk ebbe a keretbe. Ha mégsem, akkor is előre meg van határozva a szerelők rezsiórabére, így sosem ér minket meglepetés” – mosolyodik el Fekete. Megítélése szerint a szerelők szakmai felkészültsége hibátlan, a szervizautók szerszámozottsága kifogástalan. A gazdálkodó ennél is több szerelőt látna szívesen, hogy még hamarabb ki tudjanak érni a meghibásodott munkagéphez. „Az alkatrészek árából is kapunk 7 százalék kedvezményt. Ennél is többet, ha némely felújítást a szezonon kívül végeztetünk el.”

Az Axiál Kft.-nél átalányszerződés nélkül 12 600 forint/munkaóra díjjal dolgoznak. A telephelyen végzett feladatokért 8500 forintos rezsióradíjat számolnak fel. Ha pedig ki kell szállni terepre, az jelenleg kilométerenként 197 forintjába kerül a megrendelőnek. Míg a kötelező szervizt 6500 Ft/óra díjjal kalkulálják.

A gyorsaság mindent megér

„A legkorosabb John Deere traktorunk tizenhárom éves, azóta vagyunk kapcsolatban a KITE Zrt.-vel – mondja Ladányi Sándor növénytermesztési szaktanácsadó. „Persze akadnak ennél fiatalabb gépeink is, de a szervizelést minden gépnél ugyanarra a cégre bízzuk. Kivétel ez alól az a néhány darab MTZ, amit saját magunk szerelünk, és az Axiáltól szerezzük be hozzá az alkatrészeket. Mivel tőlük is igen nagy tételben szoktunk vásárolni, itt is jelentős kedvezményeket kapunk.”

„Az öt John Deere traktor éves átalánydíja milliós nagyságrendű kiadás, de az biztos, hogy ezzel több százezer forintot spórolunk meg egy év alatt” – számol Ladányi. Minél idősebb egy gép, annál több probléma adódik vele, ezért éri meg számukra az átalánydíjas szervizelés. A szakszerviz pedig azért fontos, mert így az elvégzett munkák minősége is garantált, nem a cég saját szerelőire hárul a sok százezer, néha millió forint nagyságrendű javítások felelőssége.

A KITE szervizhálózata az elmúlt néhány évben sokat fejlődött. A szakember szerint szerelőik felkészültebbek, motiváltabbak lettek.

„Ha problémánk van valamelyik géppel, néhány óra alatt a helyszínen vannak, és akár este 7 órakor is nekiállnak a szerelésnek. Azt be kell látnunk, hogy ha egy céghez leszerződtünk, akkor ki kell várni a sorunkat aratás idején. Ezzel együtt sem volt hosszabb a várakozási idő egy-két óránál. Számunkra pedig ez jelenti a legfontosabb tényezőt.”

Télen jobb

„Már tíz éve vállaljuk a Case és a Steyr gépek szervizelését, karbantartását. Országos szinten 20 szerelővel dolgozunk, akiknek a kiválasztására nagyon odafigyelünk. Hiszen a szakszerviz szolgáltatási színvonala rajtuk áll vagy bukik” – mondja Rózsahegyi Atilla, az Invest Kft. munkatársa. Ebben az aránylag szűk szakmai rétegben mindenki ismer mindenkit, így könnyen utána lehet nézni a munkára jelentkező szakembereknek.

„Fontos, hogy a szerelő kreatívan álljon hozzá egy felmerülő probléma megoldásához. Ha ezt felfedezzük a kollégán, akkor a legjobb gyári szakemberek fogják szakmai­lag továbbképezni.”

A hat telephellyel rendelkező cégnél nagy hangsúlyt fektetnek a téli, csúcsidőn kívüli nagyszervizek elvégzésére. Ilyenkor kedvezőbb árajánlatokkal igyekeznek ügyfeleiket rávenni a javításokra. „Ez mindenkinek jó. Ha a gazda most behozza a gépet, akkor néhány munkanap után úgy kapja vissza, hogy az a következő vetési, aratási szezont komolyabb meghibásodás nélkül fogja végigdolgozni.”

A cég telephelyekkel rendelkezik Nagyigmánd, Mezőfalva, Nagykanizsa, Szekszárd, Sajópetri, Gyöngyös területén. Célja egy országos hálózat kiépítése. „Minden telephelyünkön korszerű diagnosztikai eszközök működnek. Így pillanatok alatt, megbontás nélkül fel tudjuk mérni a motor, a váltó és a hajtási lánc állapotát. Ezek után javaslatot teszünk a szükséges javításokra.” Egy jó állapotban lévő, folyamatosan szervizelt munkagép téli karbantartása 20–25 ezer forint. Ilyenkor az első és hátsó hidak zsírzópontjait utánzsírozzák. Ellenőrzik a motor kompresszióját, és ha kell, újra kalibrálják a váltót.

Ha valaki akkor fordul szervizhez, amikor már a váltóba is csak hálni jár a lélek, akkor igen nagy, akár milliós nagyságrendű számlával is szembesülhet. „Ez általában akkor fordul elő, amikor nem az kezeli a gépet, aki megvásárolta” – említi Rózsahegyi.

Szerződve gyorsabb

A szerviz év közben nettó 8500 forintos rezsiórabérért dolgozik, ezt még a kilométerenkénti 175 forintos kiszállási díj egészíti ki. Meghibásodás esetén igyekeznek a lehető legrövidebb idő alatt kiérni, de van fontossági sorrendjük. Elsőbbséget élvez a garanciális szerviz, ilyenkor 24 órán belül újra munkába kell állnia a gépnek. A következő csoport az átalánydíjas szerződők köre, itt szintén 24 óra a végső időpont. Őket követik az eseti szerelést igénylők, akik potenciális későbbi partnerek. Hozzájuk viszont csak akkor tudunk kimenni, ha az első két csoportban minden munkát sikerült elvégezni.”

Az átalánydíjas szerviz összege egyedi megállapodás kérdése. Függ attól, hogy hány darab gép van a gazdaságban, azok milyen idősek, milyen állapotban vannak. „Egy váltóhibás gépre is lehet átalánydíjas szerződést kötni. Egy ilyen ügyfélnek a 2012-es évre nettó 350 ezer forintos átalánydíjat ajánlottunk. Az átalánydíj nem tartalmazta a váltó széthúzását és felújítását, de a kiszerelését, illetve a telephelyre való beszállítását igen – és természetesen az összes egyéb szerelést és karbantartást az adott évre” – hangzik el a példa.

Rózsahegyi Attila hozzáteszi: a fenti összeget nem kell egyben kifizetnie a partnernek. Ezen kívül az átalánydíjas szerződés bármikor felmondható.

Kisebb szerviz – kisebb költség

„1996-óta foglalkozunk mezőgazdasági gépek, alkatrészek kiskereskedelmével. Két éve mi vagyunk a Belarus MTZ traktorok hazai márkakereskedői, így ezek garanciális, illetve azon túli szakszervizét is vállaljuk” – mondja Elek Róbert, az Agro-Roll 96 Kft. kreatív vezetője.

Persze nemcsak ezt a típust javítják, hanem a Deutz-Fahr, a Same, a Bobcat, a Lamborghini, vagy a New Holland is jó kezekbe kerül itt. Árképzésük egyszerű: a kiszállási díj kilométerenként 120 forint, a szerviz rezsiórabére nettó 5250 forint.

„A Belarus MTZ traktorokhoz az alkatrészek döntő többsége raktáron van nálunk, ezekre nem kell várni. Persze akadnak olyan drága alkatrészek, főleg a nyugati géptípusokhoz, amelyeket nem gazdaságos raktáron tárolni, így azokat a hiba bejelentése után nekünk is meg kell rendelni. De egy-két munkanap alatt megérkeznek.”

A cég központja Debrecenben van, ám Rakamazon és Bekecsen is működik alkatrész-kereskedelmi telephelye. Mivel ügyfeleik döntő többsége a kelet-magyarországi régióban gazdálkodik, ezért egy-két órán belül ki tudnak érni a helyszínre, és orvosolják a problémát. „Ha a munkagép a szántóföld közepén adja be a derekát, akkor ott hozzuk ismét működőképes állapotba.”

Két szerelővel és két jól ellátott szervizautóval dolgoznak, ami eddig elégnek bizonyult. „Ennek az az oka, hogy igen nagy hangsúlyt fordítunk a garanciális, illetve a garancia utáni, időszakos szervizek pontos elvégzésére” – mondja Elek Róbert. Majd hozzáteszi, hogy tervezik egy olyan műhely kialakítását, ahol a komolyabb gépfelújításokat is el lehet végezni.

 

Gépet csak szervizháttérrel!

Az elmúlt évtizedben felgyorsult világunk a mezőgazdaság termelést is megváltoztatta. A versenyképesség feltételének érezzük, hogy a gazdálkodás munkafolyamatait a talaj, a növény, a jószág szempontjából legmegfelelőbben, optimális időben, a lehető leggyorsabban végezzük el. Ennek a megfogalmazott elvárásnak kíván megfelelni a mezőgazdasági gépgyártás is. Nagy teljesítményű, pontosabb munkát biztosító eszközökkel dolgozunk, melyek sok esetben összetettebbek. A hétköznapi ember számára ezek „bonyolult” gépek, de a versenyképességünket környezetkímélő módon javítják az európai piacon. A mai modern eszközök megfelelő üzemeltetése felkészült szakembereket, és gyors, precíz alkatrészellátást igényel. Ezt ma már egyre több hosszútávon tervező gazdálkodó is megérti, és gépvásárláskor felméri a vásárolni kívánt eszközhöz kínált szolgáltatások körét is. Jövőnk záloga az európai elvárásoknak és tendenciának megfelelő szintű szervizszolgáltatás biztosítása.

Takarék

Megjelent az Agrár magazin júniusi száma
Megjelent az Agrár magazin júniusi száma