Készült: 2012. június 20. szerda

A kertészeti ágazat technológiai sajátosságai miatt speciális erő- és munkagépeket igényel. Kicsinek, fordulékonynak, alacsony sebességnél is hatékonynak kell lennie. Egy jó kertésztraktor előre- és hátramenetben is egyformán jól dolgozik, és lágy vonalaival szinte elhajlik az ágak elől.

K ülönféle traktorokra van szükség a szabadföldi kertészeti és az üvegházi vagy fólia alatti technológiák esetén, valamint a szőlő- és gyümölcsültetvényeken. Csak a magyarországi piacon 26 gyártótól közel 1200 típusból lehet választani. A legtöbb neves traktorcég kínálatában megtalálható a kertészeti kategória. Emellett akadnak kifejezetten erre az ágazatra szakosodott gyártók (például Carraro, AGT, BCS, Ferrari, Goldoni, Pasquali, Valpadana).


A kertészeti és ültetvénytraktorok többségébe három- vagy négyhengeres dízelmotorokat építenek be. Ezek lehetnek atmoszferikus vagy turbófeltöltéses típusok, hagyományos felépítéssel, energiatakarékos, vízhűtéses kivitelben. Megfelelnek az Eur 3-as környezetvédelmi fokozatnak. A motorok zömének fajlagos hajtóanyag-fogyasztása 235–250 g/kWh között alakul, a TLT-teljesítményre vonatkoztatva. A motorok névleges teljesítményük 90–93 százalékát képesek átvinni a TLT-re.

A standard motorok nyomatéki rugalmassága általában 25–35 százalék közt változik. Sajátosságuk, hogy a kipufogórendszer nem függőlegesen, hanem oldalt van kivezetve. Ezekben a traktorokban is megjelentek már az elektronikus vezérlésű, hengerenként többszelepes, két teljesítményszinten dolgozó, korszerűbb (common rail, azaz közös nyomócsöves befecskendezésű) motorok. Energiatakarékosság és füstgázemisszió tekintetében az ilyen erőforrás megfelel a szigorúbb elvárásoknak is.

A traktorok üzemanyagtartályának térfogata 50 és 120 liter között változik. Több traktorba építenek be kiegészítő póttartályt, ebben az esetben 150 liter fölé emelkedhet a betölthető üzemanyag mennyisége, ami már egész napos üzemelésre is elegendő.

Erőátvitel

A motorok teljesítményét általában többtárcsás mechanikus működtetésű száraz vagy nedves tengelykapcsoló (kuplung) viszi át a sebességváltóra. Ritkán alkalmaznak nyomatéknövelő turbókuplungot, de a hidraulikus tengelykapcsoló-működtetés opcióban általában elérhető. Ültetvényeken főleg csak kisebb sebességgel lehet munkát végezni, mint szántóföldön, ezért az ilyen traktorokban főként az alsóbb tartományokban több sebességfokozatú a váltó.

Adott traktortípust jellemzően többféle sebességváltóval is lehet rendelni. Többnyire 1 km/óra alatti mászófokozat is van, amelyre különösen az ültetéseknél és dugványozásnál van szükség.

Az egyszerűbb felépítésű, kisebb teljesítményű traktorokban jellemzően 24 fokozatú (12/12 vagy 16/8) sebességváltókat alkalmaznak. A nagyobb motorteljesítményű – és geometriailag is nagyobb – traktorokban már 30 fokozat felett (15/15; 16/16; 24/12) kapcsolható hajtóművek találhatók. De nem ritka a 40, 60, 72, 80, sőt akár a 90 kapcsolható fokozat sem.

A szimmetrikusan felépített váltók ugyanannyi fokozatba kapcsolhatók előre-, mint hátrafelé. Ez különösen a fordítható vezetőüléssel rendelkező – és hátrameneti üzemmódban is üzemeltethető – traktoroknál előny. Az ültetvényeken végzett munka során gyakoribb sebesség- és irányváltásra van szükség, éppen ezért előnyösek azok a váltók, ahol mechanikus kapcsolás helyett hidraulikusan (vagy elektrohidraulikusan) lehet a sebességeket megduplázni, illetve a haladási irányt megváltoztatni (Power Five, Power Shuttle, Shuttle Command, Speed Shift, Power Quad stb.).

Megjelentek a 70 LE feletti motorteljesítményű ültetvénytraktorokban a terhelés alatt kapcsolható fokozatú (Power Shift) sebességváltók is. A kisebb teljesítményű traktoroknál még előfordul a 25 km/órás végsebesség, a többség azonban már választhatóan 30 vagy 40 km/óra maximális sebességre képes. Ez utóbbi különösen szállítási munkáknál és vándorlásnál jelent előnyt.

A hidraulikus nyomatékváltóval vagy turbókuplunggal felszerelt típusoknál a tengelykapcsoló használatára sincs szükség sebességváltáskor. Ez a kezelés szempontjából természetesen előny. A kertészeti traktorok zöme is összkerékhajtású a biztonságosabb haladás és a nagyobb vonóerő kifejtése érdekében. A mellsőkerék-hajtás ki- és bekapcsolására, valamint a mellső- és hátsó differenciálzár kapcsolására mechanikus vagy elektrohidraulikus (TwinLock) kapcsolókat alkalmaznak. A traktorok többségébe (szélességüktől függően) különböző méretű mellső hidakat építenek be. A mellső tengely rugózásával ennél a kategóriánál még ritkábban lehet találkozni (Fendt).

Kormányzás

A kormányzás szinte valamennyi típusnál hidrosztatikus. A kormányoszlop több típusnál is különböző szögben és teleszkóposan mélységben is állítható. A mellső kerekek elkormányzási szöge több traktornál is eléri a 75–76o-ot, ennek köszönhetően a fordulási sugár jelentősen lecsökkenthető, ami a fordulók helyszükséglete szempontjából nem elhanyagolható. Különösen akkor előnyös, amikor a szomszédos sorba vagy ágyásba kell visszafordulnia a traktoros gépcsoportnak: ilyenkor nincs szükség elnyújtott hurkos fordulóra.

TLT-hajtások

A kertészeti és ültetvénymunkálatok igényesek a munkagépek meghajtására is. A munkagépek eltérő fordulatszámú TLT-hajtás esetén végzik leghatékonyabban a munkájukat. Így az ültetvénytraktoroknál a standard traktorokhoz képest többfokozatú TLT-kel lehet találkozni. A hátsó TLT-nél leggyakoribb az 540/540 Eco vagy az 540/1000 ford./perc hajtás, illetve a sebességarányos megoldás. Több gyártó kínál még ezen kívül közbülső, 750 ford./perc fokozatot is. A mellső TLT-nél általános az 1000 ford./perc fordulatszám.

A TLT-k kapcsolása történhet mechanikus, elektromos, hidraulikus vagy elektrohidraulikus módon. A Hidra-PTO rendszer a hidraulikus kapcsolású TLT-knél – az olajfürdős tengelykapcsolónak köszönhetően – lágy indítást tesz lehetővé. Ezáltal megkíméli a munkagépeket a hirtelen dinamikus terhelésektől.

Hidraulika

Kategóriájukhoz képest a kertészeti és ültetvénytraktorok nagy teljesítményű, hidraulikus rendszerrel készülnek. Többségükben két-, sőt háromszivattyús rendszer található. Előbbi esetén külön szivattyú szolgálja ki a hidrosztatikus kormány körét. A másik – nagyobb teljesítményű – pedig az emelőrendszert és a külső hidraulikus köröket látja el. Három szivattyú esetén az utóbbi funkciók is szétválnak, és nagyobb teljesítmény vehető le a külső hidraulikus körök révén.

A hidraulika-szivattyúk szállítási teljesítménye 30 és 100 liter/perc között változik. A szabványos hátsó hidraulikus függesztőszerkezetek az ISO I. vagy II. kategóriát követik, elöl az I.-es kategóriák a jellemzőek. Emelőképességük a súlyelosztás és az alvázfelépítés függvényében 600 kg-tól akár egészen 3000 kg-ig is módosulhat. A mellső hidraulikus függesztőszerkezetek általában 400–1000 kg-mal terhelhetők. A hátsó hidraulikus függesztőművek mechanikus helyzet- és erőszabályozással vagy pedig elektrohidraulikus helyzet- és erő-, illetve vegyes szabályozással (EHR-rel) rendelkeznek. A pótkocsi fékezéséhez hidraulikus vagy légfékcsatlakozást alakítanak ki a traktorokon. Ez utóbbi esetben a traktorokon természetesen komplex légfékrendszer is található.

Vezetőfülke

A kertészeti és ültetvénytraktorok sajátossága, hogy fülke nélküli kivitelben és zárt fülkével is készülnek. Alacsony koronájú ültetvényekben, pergola típusú szőlőben és gyümölcsösben, valamint védőhálóval fedett ültetvényekben előny, ha minél kisebb a traktor magassága, ezért itt szívesen alkalmazzák a bukókeretes, fülke nélküli kivitelt.

Az egészségre veszélyes növényvédelmi munkák és mostoha időjárási körülmények között szükség van kertészeti és ültetvénytraktorokon is a zárt vezetőfülkére. Ebben az esetben a vezetőfülkék kialakítása sok tekintetben speciális. A gyártók alacsony kivitelre törekszenek, és nagy üvegfelületeket alkalmaznak.

Gyakoriak az ívelt felületek, amelyeken a lombozat könnyebben átcsúszik. Szinte minden ültetvénytraktorra kínálnak túlnyomásos és speciális szűrőrendszerrel felszerelt fülkét. Ez megvédi a vezetőt a levegőbe került permetlécseppektől.

Általában a fülke mindkét oldalán biztosítják a vezető számára a viszonylag kényelmes beszállási lehetőséget, ami az ültetvénysorok között kínál előnyöket. A traktorok egy részénél a bukókeret és a vezetőfülke viszonylag könnyen átcserélhető, és mindkét felszereltségében üzemeltethető a traktor.

Geometria

A gyakorlati követelményeknek megfelelően a konstruktőrök ezeknél a traktoroknál a geometriai méretek minimalizálására törekednek, hogy minél szűkebb helyen is képesek legyenek a munkavégzésre.

A traktorok szélessége a nyomtávnak megfelelően módosul, de két méteren belül marad. A legkisebb szélességi méretek egy méter körül alakulnak. A nagyobb teljesítményű (45–70 kW) változatoknál az 1,3–1,7 méter szélesség jellemző. Az alkalmazott gumiabroncs és a nyomtávállítás függvényében a tényleges méret 1500–1900 mm-re is nőhet.

A traktorkonstrukciók lehetővé teszik a keskenyebb és a szélesebb változatok építését is – annak megfelelően, hogy az üzemeltetőnek (és az ültetvénynek) mik az igényei. A nyomtávállítási lehetőségek 20–50 centiméter közötti változtatásokat tesznek lehetővé, rendszerint a kerekek átfordításával.

A kertészeti és ültetvénytraktorok további sajátossága, hogy rövid (1,3–2 méteres) tengelytávolsággal készülnek, ami javítja a fordulékonyságukat. A traktorok magassága fülke nélküli kiviteleknél bukókeret nélkül 1–1,4 méter között, bukókerettel pedig 2–2,2 méter között változik. Ez utóbbi magassági méretbe már a fülkés változatok is gyakran beleférnek, amelyeknél a legnagyobb magassági méret 2,1–2,5 méter közé esik. Ám az alacsony építés miatt ezek a traktorok nem büszkélkedhetnek nagy hasmagassággal.

Sokféle méretű gumiabronccsal szerelik fel őket, amelyek a terep- és talajadottságok szerint választhatók. Újabban gumihevederes (gumilánctalpas) kialakítású járószerkezetekkel is készülnek (A. Carraro, Kubota, New Holland stb.).

A kertészeti és ültetvénytraktorok főbb jellemzői

Főbb jellemzők

Üvegházi és fólia alatti kertészetek traktorai

Szabadföldi kertészetek traktorai

Szőlőművelő traktorok

Gyümölcsösök traktorai

Motorteljesítmény

• kW

• LE

18–37

25–50

18–37

25–50

30–81

40–110

44–81

60–110

51–88

70–120

Kerékképlet

4 × 2 v. 4 × 4

4 × 2 v. 4 × 4

4 × 4

4 × 4

4 × 4

Sebességfokozatok száma (e/h)

• jellemző

• opciós

8/4 v. 16/8

12/12 v. 16/16

16/4 v. 12/12

16/16 v. 24/12

12/12 v. 24/12

16/16 v. 32/16

16/16 v. 24/24

32/16 v. 40/40

16/16 v. 24/24

32/16 v. 40/40

Sebességtartomány (km/h)

0,4–30,0

0,4–30,0

0,6–30,0 v. 40,0

(0,16)

0,7–30,0 v. 40,0

0,15

0,7–30,0 v. 40,0

(0,16)

Kormányzás

mellső kerék v. törzscsuklós

mellső kerék v. törzscsuklós

mellső kerék v. törzscsuklós

mellső kerék v. törzscsuklós

mellső kerék

Elkormányzási szög (fok)

55–57

55–57

55–57

55–76

55–76

Fordulási sugár (m)

2,5–3,1

2,5–3,2

2,6–3,5

2,6–3,5

2,6–3,5

TLT-fordulat (1/perc)

540/750

540/750

540/540E/750/1000

540/540E/1000

540/540E/1000

Hátsó függesztőmű emelőképessége (kg)

600–1200

800–1200

1100–1800

1200–3000

1200–3000

Kezelőtér kialakítása (változatok)

fülke nélküli

bukócsövek

fülke

fülke nélküli

bukócsövek

fülke

fülke nélküli

bukócsövek

fülke

fülke nélküli bukócsövek

fülke

fülke nélküli bukócsövek

fülke

Jellemző kerékméretek

(coll/mm)

6,50–16

6,50/80–12

7,50–16

8,25/16

250/80–18

8,50–12

7,50–16

8,25–16

8,00–20

9,50–20

280/70–18

300/70–20

7,50–16

8,25–16

9,50–20

28/14–20

340/65–20

320/70–20

8,25–16

7,50–18

250/80–18

280/70–18

300/70–20

320/70–20

7,50–18

250/70–18

12,4 R–28

320/70 R 24

13,6 R–28

16,9 R–30

Legkisebb szélesség (mm)

Legnagyobb magasság (mm)

Minimális szabadmagasság (mm)

960–1700

1700–2100

225–300

1000–1700

1900–2200

230–330

1000–1800

1900–2200

250–330

1000–1800

2000–2200

240–440

1000–1900

2000–2300

290–440

 

A legfontosabb kerti traktorok a hazai piacon

Márka/Gyártó

Típusok, típusváltozatok száma

Motorteljesítmények (kW/LE)

Fajlagos ár (eFt/kW)

Típusok megnevezése

1. AGT (SLO)

33

22–35/30–48

130–200

830; 835; 850

2. Antonio Carraro (I)

50

19–70/26–95

210–350

TIGRE, SUPERTIGRE; TIGRERONE; CONTRY, TC; SX; SN; TN; TGF; TRX; SRX; TTR

3. BCS (I)

156

19–72/54–98

110–360

VALIANT; VITMAR; VOLCAN

4. CLAAS (D; F)

20

40–74/54–101

200–240

CELTIS; NECTIS

5. DEUTZ-FAHR (D; I)

41

28–74/38–101

175–225

AGROCOMPACT; AGROKID; AGROLUX; AGROPLUS

6. FENDT (D)

16

44–82/60–112

300–320

FARMER 206-209; 309 Vario

7. FENG-SHOU (KÍNA)

3

14–19/19–26

120–128

204; 254; 254 II.

8. FERRARI (I)

77

19–67/26–91

120–235

COMBRAM; RAPTOR; THOR; VEGA; VIPAR

9. GOLDONI (I)

59

21–70/29–95

150–330

ASTER, EURO; IDEA; MAXTER; QUASAR; STAR

10. JINMA (KÍNA)

4

13–33/18–45

110–125

184; 254; 354; 454

11. John Deere (D)

92

24–68/33–93

230–390

5200; 5300; 5500; 5600; 5700; 5800; 6200; 6300

12. KIOTI (KOREA)

22

15–40/20–54

145–320

CK; DK; EX

13. KUBOTA (JAPÁN)

36

12–45/16–61

200–375

B; BX; L; ME; STV

14. LAMBORGHINI (I)

140

28–70/38–95

125–300

CRONO; F-PLUS; R1; R2, RF; RS; RV

15. LANDINI (I)

77

26–72/35–98

170–270

MISTRAL; REX; Vision

16. LG GOLD STAR (KOREA)

9

28–39/38–53

160–190

LT 360; LT 410; LT 470; LT 530

17. MASSEY FERGUSON (I)

34

24–72/33–98

200–260

2400; 3400; 3600

18. MC CORMICK (I)

13

26–68/35–93

240–280

F; GM; GX

19. MT-8 (CZ)

9

22/30

105–130

COMFORT; KLASIC;

SPECIAL STANDARD

20. NEW HOLLAND (I)

31

26–67/35–91

185–230

T; TN-A; TN-DA; TN-FA; TN-VA; TN-S, 3000, 4000

21. PASQUALI (I)

40

19–68/26–93

145–245

EOS; ERA; ORION; VANTH

22. PRIMA (HR)

4

22–26/30–35

160–190

TT 830; TT 835

23. PRONAR (PL)

3

26–28/35–38

160–195

320A; 320 MITS

24. SAME (I)

42

30–70/41–95

165–235

DORADO; FRUTTETO;

SOLARIS

25. STEYR

32

44–66/60–90

240–280

BASIS; KOMFORT; PROFI

26. VALPADANA (I)

148

19–67/26–91

150–225

1500; 3600; 4500; 6500

Megjelent a Haszon Agrár magazin!
Megjelent a Haszon Agrár magazin!