Készült: 2012. február 15. szerda

A traktor sűrített földgázzal és biometánnal is üzemeltethető, akár 40 százalékos költségmegtakarítással. A legújabb konstrukció egyetlen töltéssel akár egész napos munkavégzésre is képes. Egyetlen bökkenő, hogy töltésre alkalmas gázt kevés helyen lehet kapni.


Magyarországon az autógáz (LPG) literje csak fele a gázolaj és 55 százaléka benzin árának (234 Ft/liter). A gáz (földgáz, biogáz) mint üzemanyag az elmúlt időszakban kísérleti jelleggel megjelent a traktorok meghajtására is. Ennek egyik oka a traktorok okozta környezeti terhelések csökkentése, másrészt a költségtakarékosság. Magyarországon még nem került sor gázüzemű traktorok kipróbálására. Ausztriában és Finnországban viszont előrehaladott kísérletek zajlanak. Horvátországban egy szentlászlói farmon is átalakítottak egy traktort gázüzemre, amelybe autógázt (LPG-t) tankolnak, és ezzel 30 százalék üzemanyagköltséget takarítanak meg. Az átalakítás 10 ezer kunába (400 ezer forint) került a tulajdonosnak. A 400 hektáron gazdálkodó és 50 fejőstehenet tartó gazdaság tulajdonosa azt tervezi, hogy kilenc traktora közül többet is átalakít gázüzeműre, és ezzel jelentős költséget takarít meg éves szinten.

Dízeles indítással

A Steyr 2009-ben mutatta be a 6195 GVT Dual Fuel System (DFS) 195 LE motorteljesítményű, automata sebességváltóval szerelt traktorát, amely dízel és biogáz üzemanyaggal üzemelt 40:60 százalékos arányban (bivalent), amely akkoriban kuriózumnak számított. A biogáz ebben az esetben nem a fermentorokból kikerülő, 50–60 százalék metántartalmú (CH4) nyers gázt jelentette, hanem annak tisztított és besűrített, 98 százalék metántartalmú változatát. Továbbfejlesztett változatban földgázzal (CNG – Compressed Natural Gas) is lehetett üzemeltetni a traktort.

A gyakorlatban a biometán és földgáz összetétele szinte megegyezik. Az NGV motorral felszerelt traktor indítása és üzemi hőmérsékletre történő felmelegítése minden esetben gázolajjal történt, és az égéstér öngyulladási hőmérsékletének elérése után volt indítható a gázüzem. A traktor megerősített vázú vezetőfülkéjének tetején elhelyezett tartályokban 68 kg sűrített gázmennyiséget tudott magával vinni, amely 95 liter gázolajnak felelt meg. Kísérletképpen a traktor mellső hidraulikus függesztő berendezéséhez csatlakoztatható 600 kg kapacitású gáztartályt is kialakítottak, amely már hosszabb idejű üzemet biztosított a traktornak. Ezzel a gázmennyiséggel a traktor 40:60 százalékos (gázolaj/biometán) vegyes üzemben 6–7 órát volt képes dolgozni.

A Steyr 6195 CVT DualFuel traktor füstgázösszetételében a nitrogén-oxidok (NOx) 17 százalékos, a szén-monoxid 97 százalékos, a korom- és porszennyeződés 19 százalékos, az el nem égett szénhidrogének 87 százalékos megtakarítása volt kimutatható a tiszta dízellel szemben. Mindezeket átszámolva az üvegházhatást okozó szén-dioxidra (CO2), akkor 20 százalékos kibocsátás-csökkenés volt kimutatható. Az üzemanyag-költségek pedig 33 százalékkal csökkentek.

Európában a Valtra traktorgyár is kísérletezik gázüzemű traktorok fejlesztésével. Elsőként 2010-ben egy Valtra N101-es, majd egy Valtra N111 HiTech 110 lóerős traktort építettek át DualFuel üzemre, amely 70–80 százalékban tisztított biogázzal (biometánnal) üzemelt, és 20–30 százalékban gázolajat használt fel a működése során. A gáztartályában 4 üzemórára elegendő sűrített biogázt volt képes tárolni.

Mindenevő traktor

A 2011 évi Agritechnicán, Hannoverben mutatkozott be a Valtra a legújabb DualFuel üzemű biogáztraktorral, a T 133 HiTech modellel. Ennek Sisu Power motorja a legkorszerűbb Common Rail üzemanyag-ellátó rendszerrel és elektronikus vezérléssel készül, külön biogáz és dízel üzemre kiépített hajtóanyag-ellátó rendszerrel, és hengerenként négy szeleppel rendelkezik.

A T 133 DualFuel traktor hathengeres motorjának névleges teljesítménye 141 LE (104 kW), maximális teljesítménye pedig 152 LE (112 kW). Sebességváltója 30/30 fokozatú Twin Trac irányváltóval felszerelt elektronikusan vezérelt powershift váltó. Külön érdekessége, hogy SCR/AdBlue hatékony füstgázkezelő katalizátorral is rendelkezik, amely a dízelüzemű, 130 LE feletti traktorokon a gyakorlatban már jól vizsgázott. Ezzel a füstgázkezelő technológiával nemcsak a füstgáz lesz tisztább, hanem a motor élettartama is megnő, valamint 7–10 százalékkal csökken az üzemanyag-fogyasztása is.

A Valtra elsőként kombinálta a világon a Common Rail üzemanyag-ellátó rendszert, az AdBlue befecskendezéses SCR füstgázkezelési technológiát a DualFuel motor üzemmel. Az említett Valtra traktor a felhasznált üzemanyagot tekintve a leguniverzálisabb a világon. Üzemeltethető földgázzal és biometánnal, valamint gázolajjal és biodízellel is. Az eddig elvégzett kísérletek során a traktor dízel/biogáz üzemben 17 százalékban használt fel gázolajat és 83 százalékban biogázt (biometánt).

A T133 DualFuel traktornál is elsősorban az indításhoz kell gázolajat használni, a felmelegedett motor már biogázzal képes üzemelni. A Valtra biogáztraktora a karosszériájába integrált, kompozit alapú tartályaiban 170 liter 200 bárra sűrített biometánt képes hordozni, amely 4–5 óra üzemre biztosít energiát a traktornak. A traktor üzeme során 200 bar tárolási nyomásról nyomáscsökkentők és szabályozók segítségével 3,5 bárra kell lecsökkenteni a gáz nyomását a befecskendezéshez. A traktor gázolajtartálya 165 literes, amelyhez 27 literes AdBlue tartályt illesztettek.

A T 133 Dual Fuel traktor emissziós kibocsátásaira nem állnak rendelkezésre adatok, de katalizátoros füstgázkezelő technológiája révén jobb eredményekre lehet képes, mint a lejjebb taglalt Steyr traktor, a 4135 Natural Power.

Csak sűrített gázzal

Szintén a 2011-es hannoveri Agritechnicán mutatta be a Steyr új gázüzemű traktorát. A Steyr Profi 4135 Natural Power traktorba egy speciális MonoFuel CNG sűrített földgázzal üzemelő FPT (Fiat Powertrain) turbómotor került, amely a Fiat haszonjárművekben már jól vizsgázott. A traktor CNG (Compressed Natural Gas) mellett földgázminőségű biometánnal (biogázzal) is üzemeltethető, de gázolajjal nem.

A háromliteres, négyhengeres, négyszelepes, elektronikusan vezérelt motor névleges teljesítménye 136 LE (105 kW). A motor legnagyobb nyomatéka 542 Nm. Kompozitokból felépülő, a traktor karosszériába integrált kilenc gáztartályába 300 liter CNG gáz vagy biometán tölthető, amely egy egész napos munkavégzéshez elegendő. Az új gáztankokat a Lu Power GmbH (St. Andrä in Lungau) fejlesztette ki. A traktor 16/16 fokozatú, ezen belül 4 powershift csoportú sebességváltóval rendelkezik, a legnagyobb sebessége pedig 50 km/h.

A Load Sensing hidraulikus rendszerét 113 l/min. szállítási teljesítményű hidraulika-szivattyú szolgálja ki korszerű ISOBUS kompatibilis fedélzeti elektronikával. Az új Steyr Profi 4135 MonoFuel traktor rendkívül környezetbarát. A füstgáz összetevői között 25 százalékkal kevesebb szén-monoxid (CO), 95 százalékkal kevesebb nitrogén-oxid (NOx) és 99 százalékkal kevesebb korom- és szilárd részecske található a dízelüzemhez képest.

Ez a tisztább motorüzem pedig kifejezetten alkalmassá teszi kommunális területeken, erdészeti és farmon belüli alkalmazásra. Az eddigi osztrák tapasztalatok szerint 40 százalékos üzemanyagköltség takarítható meg a dízelhez képest.

A Steyr és a EVM Margarethen/Moos biogázüzem együttműködésében mintaüzemet hozott létre, amelynek a szlogenje „Energia a szántóföldről”, azaz az üzem a saját maga által termelt biogázzal fogja üzemeltetni a jövőben traktorait és járműveit. A Steyr a Profi 4135 Natural Power traktorának a szériagyártását 2015-től tervezi elindítani.

Hol kapunk gázt?

A gázüzemű traktorok elterjedését akadályozza, hogy a sűrített földgáz (CNG) és a biometán jelenleg csak kevés helyen érhető el. A termelés felfuttatása és az ellátás megszervezése is szükséges ahhoz, hogy ezek a gáznemű üzemanyagok széles körben megvásárolhatók legyenek. Ha a piaci igények nőnek és a kereslet bővül, akkor a gyártás és logisztika is dinamikusan fejlődik majd, minthogy a gázüzemű személygépkocsik is egyre több helyen tankolhatnak már az országban.

A biometán a mezőgazdasági és kommunális biogázüzemek közelében lesz várhatóan elérhető, amennyiben ezek az üzemek megépítik a nem éppen olcsó biogáztisztító és -besűrítő egységeiket.

A traktorok esetében a mezőgazdasági környezetbe telepített tartályokból (a PB gázhoz hasonlóan), megfelelő kútfejen keresztül, helyben lehetne tankolni gázt.

Dízel- és gázüzem összehasonlítása

Dízel kontra gázüzem

Megtakarítás (-)

Konstrukciós vagy átépítési többletköltségek: 15-16 ezer euró/traktor

+15–16%

Kisebb üzemanyagköltség. 1 kg CNG/Biometán = 1,4 liter gázolaj

-30–40%

Tisztább környezet és motor, redukciók a füstgázban a gázüzem esetén a dízelhez képest:

n szén-monoxid (CO) csökkenése

-95–97%

n szén-dioxid (CO2) csökkenése

-20–25%

n nitrogén-oxid (NOx) csökkenése

-17–25%

n el nem égett szénhidrogének

-85–87%

n korom- és szilárd részecskék

-19–30%

Ez is biogázzal működik

A gázüzem előnyei és hátrányai

Előnyök

Hátrányok

Kisebb üzemanyagköltség

Drágább konstrukció

Tisztább motor, hosszabb motorélettartam

Szigorúbb biztonsági előírások az üzemanyagra

Tisztább környezet

és füstgáz

A CNG és biometán hozzáférés lehetősége, logisztika hiánya

Megjelent a Haszon Agrár magazin!
Megjelent a Haszon Agrár magazin!