Készült: 2011. október 20. csütörtök

Jövőre a gázolaj ára akár meg is haladhatja a benzinét, pedig már most sem kevés. Összefoglaltuk azokat az ötleteket, fogásokat, amelyek mindegyikével lefaraghat pár százalékot az üzemanyag-fogyasztásból.


 

Miközben 4 liter dízelenergiát előrehaladásra fordít a traktormotor, olyannyira felhevül, hogy csaknem 7 liter dízelre van szüksége önmaga lehűtésére. Magához az előrehaladáshoz is sokkal több üzemanyag kell neki, mint amennyit a munkavégzésre képes hasznosítani. Szántáskor 20 liter gázolajból csupán 4 liter fordítódik az ekék húzására. A traktor szomjúságát persze csak részben tudjuk csillapítani, de ezt érdemes megtennünk. Pusztán a vezetési stílusunkkal negyedével csökkenthetjük a fogyasztást.

 

Aki ráadásul eltalálja a megfelelő keréknyomást mind a szántón, mind a közúton, még többet spórolhat. Egy modern traktor a szántón végzett vontatás közben a dízel energiáját 10–25 százalékos hatásfokkal alakítja át. Ha képesek vagyunk jó abroncsválasztással, megfelelő keréknyomással, vagy a vonópont helyes megválasztásával és a traktor ellensúlyozásával a dízel 10 százalékos hasznosulását 20 százalékra felvinni, máris megfeleztük a fogyasztást, ugyanazon művelet közben.

 

Megsüllyedés és kipörgés: drága dolog

 

Ha elegendő a talaj humusztartalma, akkor jobban dolgoznak benne a földigiliszták. Kímélje talajszerkezetét, ezzel nemcsak a termékenységét javítja, de megművelhetőségét is. Válassza meg helyesen a műveletek végzésének idejét, mert ezzel is spórolhat.

 

Talajmunkák során a kerekek 20 százalékos vagy afeletti kipörgése nem felel meg a jó gyakorlat követelményeinek. Ha a 10 százalékos kipörgést vesszük elfogadható alapesetnek, ehhez képest a 20 százalékos slip 30 százalékkal több üzemanyagába kerül! A legjobb hatásfokkal akkor tud dolgozni, ha megfelelő a keréknyomás, ilyenkor az abroncs a két oldalán egy kövér félkört formáz. A radiálgumi szétterül, és nem két, hanem négy bordával harap a földbe. A nagy térfogatú radiálgumik kis abronccsal már kis nyomás esetén is 1 bar alá viszik a traktorterhelést. Kerülje a talajkárosító, dízelzabáló kipörgést!

 

1,6 baros nyomásnál a kemény kerekek szabályosan belevájják magukat a földbe, tömörítik a talajt, és szüntelenül az előttük feltorlódó földkupaccal kell küzdeniük. Egy centivel mélyebb keréknyom 10 százalékkal több üzemanyagba kerül! 10 centi mély traktornyommal megduplázza a dízelfelhasználást, és károsítja a talajt.

 

A táblavégi fordulókban és a táblán körben járó üzemmódban haladjon, kerülje az irányváltásokat és a vetélő üzemmódot, hiszen a fékezés, az irányváltás és a gyorsítás energiát vesz el, koptatja a gépet és károsítja a talajt. A szántón, vontatás közben a gázadagolásnál használja inkább a kezét, semmint a lábát, mert a lábmunka sosem egyenletes, így folyton változik a fordulatszám. Az új assistance rendszerek, mint az AutoTrac vagy az Outback, segítenek a traktorosnak: automatikusan kijelölik a fogásokat és a fogáscsatlakozásokat, így elkerülhetők velük a fölösleges átfedések.

 

Ne mindent traktorral!

 

Ha csak teheti, a közúti szállításra ne traktort, hanem tehergépkocsit használjon! Ha egy teherautóval optimálisan alacsony fordulatszámon közlekedünk, kemény, finom profilú, 9 bar nyomású kerekekkel, kicsi gördülési ellenállással, akkor csak a 65 százaléka fogy el annak a dízelnek, amit a traktorhoz használt volna. Ha a közúton kell fuvarozási munkát végezni, azok az összkerék-meghajtású traktorok fogyasztanak a legtöbbet, amelyek képesek nagy sebességgel, 2200-as fordulatszámon pörögni, amelyeknek a legkifinomultabb a meghajtásuk, az első- és hátsótengely-összehangolásuk, és amelyeken a nagy abroncsokban viszonylag kicsi a nyomás.

 

Ha mégis szükséges gyors szállítmányozási feladatokban is részt venniük, akkor egy intelligens, alacsony fordulatszámon dolgozó, 180 lóerős traktor óránként 5 liter dízelt spórolhat nekünk. Ehhez az is kell, hogy a traktoros tudja: amikor közúton, nagy sebességgel halad, be kell állítania az 1700-as fordulatszámot. Egy 160 lóerős traktornál óránként 550-600 forintot vesz ki a zsebünkből az abroncsok kopása. Időnként ellenőrizzük a keréknyomást! 1,5 bar nyomáson csökken az úttesttel való súrlódás, ami a fogyasztást is visszafogja.

 

Nem minden motor mutatja azonos fordulatszámon a legkedvezőbb üzemanyag-felhasználást, a tervezők ugyanis más-más célra optimalizálták az egyes modelleket. Az is lehet, hogy azért fogyaszt többet a masina, mert mondjuk terhelés alatt is működő váltója van, vagy olyan extrákkal szerelték fel, mint a légkondi.

 

A motor legkedvezőbben a maximális forgatónyomaték elérésekor dolgozik. Jó kiindulási pont, hogy az optimális munkatartomány a névleges fordulatszám mintegy 70 százaléka körül van. Persze a talaj fizikai tulajdonságai percről percre változnak ugyanabban a barázdában is. Amikor csökken az ellenállás, a fordulatszám-szabályozó tesz róla, hogy kevesebb gázolaj kerüljön az égéstérbe.

 

Ilyenkor nem érjük el a maximális forgatónyomatékot, és eggyel nagyobb sebességbe kell kapcsolnunk. Bár az ideális pont közelében csak ritkán dolgozik a gép, a motor és a hajtómű között elméletileg fokozatmentessé tehető az erőátvitel. Lényeges, hogy egy adott sebesség mellett a meghajtóláncon mennyi energia vész el. Az alacsonyabb fordulatszám nemcsak a motor, de a hajtómű hatásfokát is javítja. Nem az a lényeges tehát, hogy mekkora a motor legmagasabb fordulatszáma, hanem az, hogy a legnagyobb forgatónyomatékot milyen fordulatszámnál adja le.

 

Az Ecodrive a motorterhelés szabályozása révén segít a maximális forgatónyomatékot kihozni a mindenkori fordulatszámból. Fontos az is, hogy a motort is rendszeresen szervizeltessük. Egyetlen rendben tartott légszűrővel 5 százaléknyi üzemanyagot lehet spórolni!

 

Európában szokás 20–25 lóerővel erősebb új traktort vásárolni, mint a régi volt. Ennek oka nem a nagyobb eszközparkban keresendő, hanem abban, hogy gyorsabban szeretnénk elvégezni a munkaműveleteket. Csakhogy az eke talajellenállása a sebességgel négyzetesen nő. Ilyenkor emelkedik ugyan a területteljesítmény, de az egy hektárra felhasznált üzemanyag mennyisége is növekszik. Jobb megoldás egy plusz ekefejjel leterhelni a traktort, és kihasználni a nagyobb vonóerőt. A traktor a legnagyobb terhelés mellett hasznosítja legeffektívebben az üzemanyagot. Ez alatt nem azt értjük, hogy a kelleténél mélyebben végezze a szántást, hanem arra biztatjuk, hogy terhelje le bátran a traktort.

 

Tárcsás boronákkal és 140 lóerős traktorral végzett kísérletek kimutatták, hogy sokkal takarékosabb úgy növelni a területteljesítményt, hogy nem a sebességet, hanem a munkaszélességet növeljük. Aki viszont bérben szánt vagy tárcsáz, nem győz eléggé sietni. Minél magasabb az egy hektáron elérhető jövedelmünk, annál kifizetődőbb a tempó.

 

Guminyomás-szabályozók

 

Ha helyesen választjuk meg a keréknyomást, akkor a traktor hozzávetőlegesen a tömegének felét képes vontatásra hasznosítani. A helyes abroncsnyomás a szántón 0,8 bar körül van. Persze a profilt és az ellensúlyozást se feledjük. A nyomás ellenőrzésére és a körülményeknek megfelelő kiigazítására 150 euróért már kaphatók eszközök, ilyen az Airbooster vagy a Traktionsbox.

 

A gyorsszabályozó szelep anélkül csavarható ki, hogy szét kellene szerelnie a kereket. A beruházás ezzel az egyszerű nyomásszabályozóval 50 órányi szántóföldi munkával megtérül. Amikor ilyen magas a dízel ára, akkor a fülkéből beállítható keréknyomás kifizetődő beruházás. Évi 800 munkaórával számolva, ha váltakozva szántón és közúton kell haladnunk, a szabályozó két év alatt hozza be az árát.

 

Nyomásszabályozó használatával nemcsak a dízelből fogy 10 százalékkal kevesebb, de az abroncsok is kevésbé kopnak. Ezen kívül javul az útfekvés, nő a vonóerő. Aki a szükségesnél nagyobb traktornyomot hagy maga után a szántón, az gondolkozzon el rajta, hogy plusz energiára volt szüksége a nyomok hagyására, és aztán arra is, hogy ezeket a nyomokat mélyebben dolgozó munkaeszközökkel eltüntesse. Ha egy centivel mélyebben dolgozunk a szükségesnél, az azt jelenti, hogy kb. 150 tonna földdel többet mozgatunk meg egy hektáron. Valóban erre kell a dízel?

 

Kis, mindenes traktor

 

Minél nagyobb a traktor önsúlya, annál „szomjasabb” a közúti és a szántóföldi közlekedésben. A könnyű, erős traktorok, amelyekre egyszerű ellensúlyt szerelni, előnyösebbek szántáskor, a vontatásban és a szállítmányozásban. Egy kis tömegű, mindenes traktor sokrétűen kihasználható az év során. Bár tudnunk kell, hogy szó szerint „mindenes” traktor nem létezik. Traktorunkat az egyes munkák során valójában vagy a képességei alatt, vagy azok fölött terheljük.

 

Ha kis traktora van, és az elülső hidraulikára vetőgépet vagy ellensúlyt szerel, akkor a traktor kellően nehézzé válik, és nagyobb vonóerőt tud kifejteni a talajmunkák során. Ha nem tesz rá súlyt, és csökkenti a keréknyomást, akkor ideálissá válik a trágyázási, permetezési munkákhoz.

 

Egy dízelmotor hozzávetőlegesen 33 százalékos hatásfokkal dolgozik, amit tovább rontanak a géphez csatlakoztatott eszközök, kiegészítők. (A kardánhajtású munkaeszközök kisebb teljesítménnyel működtethetők.) Egy rendsodráshoz ésszerűbb egy régi, minden „sallangtól” mentes traktort használni, és nem a légkondis, vadiújat igénybe venni.

 

Az abroncs kiválasztása az üzemi igényekhez igazodjon. Egy családi gazdaságban teljesen megfelel egy 150 lóerős traktor, 60 centi széles radiálgumikkal. A vezető radiálgumi-gyártók, mint a Michelin, a Continental, a GoodYear és a Kleber nagy előrehaladást értek el az abroncs szerkezetének felépítésében, a gumi anyagában és profilkialakításában. A drágább gumik a kisebb dízelfelhasználás, a jobb vonóerő és a több munkaóra, valamint kevesebb csúszás révén valóban megtérülnek. n

 

Kovács Csaba: Évente akár 230 ezer liter fogy

 

„Területileg nagyon szétszórt gazdaság vagyunk.
A központunk Békésszentandráson van, de vannak földjeink a Szenteshez közel eső Magyartésen, a másik irányban pedig Mezőtúron. E két pont közötti távolság közel 80 kilométer. Ezért igyekszünk minimalizálni a termények és a gépek mozgatását” – meséli Kovács Csaba, a Mezőmag Kft. főagronómusa. A cég blokkrendszerben dolgozik, azaz egy-egy távoli nagyobb területen egyfajta növényt termesztenek, így csak egyszer kell kimennie a gépeknek egy adott helyre, igaz, akkor több napra is kint maradnak. Ilyenkor az üzemanyagot, a vetőmagot vagy éppen a permetező vegyszert is a helyszínre szállítják, mert gazdaságtalan lenne egy 260 lóerős Ferguson traktorral csak a tankolás végett 40 kilométert oda-vissza „autózni”.

 

Bevált a GPS is. Az elmúlt öt évben itt nem volt sem üzemanyaglopás, sem feketemunka – állítja Kovács Csaba. „Mindig pontosan tudjuk, hogy hol vannak a gépeink. Azt is pontosan tudjuk, hogy ki, mennyit és melyik gépbe tankolt. Természetesen magán a GPS szolgáltatáson is lehet spórolni. Épp a napokban váltottunk szolgáltatót (Secret Controll), így a rendszer éves költsége már nem éri el az évi 1 millió forintot. Eddig több mint 2,5 millió forintba került.”

 

A cég az üzemanyag-beszerzési forrásait is gondosan megválogatja. „Egy olyan nagykereskedőtől vásárolunk, aki a magyar olajcég nagykereskedelmi árához képest 8 százalékkal kedvezőbb árat garantál. Utoljára (október 5-én) bruttó 368 forintot fizettünk egy liter gázolajért. Mivel éves szinten 200–230 ezer liter gázolajat használunk, csak a kedvezőbb ár miatt több mint 6 millió forintot takarítunk meg évente.”

„Mindenre odafigyelni!”

Miskolc és Szerencs közt félúton a Megyaszói Haladás Mg. Szövetkezet 5000 hektár szántót művel. „Augusztusban, ami üzemanyag-felhasználás szempontjából egy kiemelkedő időszak, 77 ezer liter gázolajat fogtunk munkára. Ebből 28 ezer litert a 4 darab kombájn, a többi 48 ezret pedig a 6 darab nagyteljesítményű Fend traktor égette el” – mondja Pálinkás Imre telephelyvezető. Majd hozzáteszi:

 

„Gépkezelőink többsége hosszú évek óta dolgozik nálunk, szerencsére könnyű volt megértetni velük, hogy kerüljék a motor felesleges pörgetését, igyekezzenek ideális utakat bejárni a földeken végzett munka közben.”

 

Ebben nagy segítségükre volt a GPS-rendszer, amely minden munkagépre fel van szerelve. A rendszer méri és meg is jegyzi a sebességet, az útvonalat, a gyorsulást, a szintkülönbséget és még valamit: az üzemanyagszintet. „Ha hirtelen nagyot esik az óra, akkor az csak egy dolgot jelenthet…. Még aznap keresünk egy másik gépkezelőt!”

 

A szállítással is sokat takarítanak meg. A termény teherautón utazik, ez gyorsabb és gazdaságosabb, mint a traktoros megoldás. Pálinkás kiemeli a folyamatos karbantartás fontosságát. Tapasztalata szerint egy meghibásodott vagy elhanyagolt gép fogyasztása 10–30 százalékkal is emelkedhet. „Zsírzás, tisztítás, ápolás. A levegőszűrőket például naponta tisztítjuk, főleg a mostani száraz, poros időszakban. A Fend ajánlása az, hogy egy levegőszűrőt maximum három alkalommal lehet sűrített levegővel tisztítani, utána cserélni kell. Nekünk az a tapasztalatunk, hogy sem teljesítmény-visszaesés, sem fogyasztásnövekedés nincs, ha egy kicsit meghosszabbítjuk ezt az időszakot, ezért mi havonta cseréljük” – hangzik el.

 

A szakember a költségeiket pontosan ismeri, de azt már nehezebb megmondania, mennyit spórolnak. „Szerintem, ha nem figyelnénk a karbantartásra, nem ellenőriznénk a keréknyomást, nem a megfelelő nedvességtartalmú földre mennénk dolgozni, akkor akár 20 százalékkal is több lett volna az augusztusi fogyasztás. Ez 5 millió forintot is jelenthet egy hónap alatt.”

Most nem a megsüllyedés a gond, hanem a kipörgés és a nagy igénybevétel 

A takarékoskodás 10 pontja

1. Megbízható, hozzáértő gépkezelő, aki nem tesz fölösleges „köröket”, és hímestojásként bánik a pedállal.

 

2. Rendszeresen – ha kell, naponta – tisztítsa meg a légszűrőt, 5 százaléknyi üzemanyagot spórolhat vele!

 

3. A GPS nemcsak sorvezetésre jó. Főnöki távfelügyelet mellett kevesebb gázolaj „folyik el”.

 

4. Logisztika. Gondolja végig, milyen gépet fogjon munkára a közúti fuvarozáshoz. Ha van elég teherautója, ne csak a terményszállításkor gondoljon rá. Műtrágyát vagy üzemanyagot is szállíthat vele a táblán maradó traktorhoz.

 

5. Optimális talajállapot. Nedves talajon kisebb a gép teherbírása, mélyebbre süllyed a földbe, a túl száraz talaj pedig több vonóerőt igényel.

 

6. Sekélyművelés révén takarékoskodhat. Egy jó szerkezetű, tápanyaggal feltöltött, földigilisztákkal átmozgatott talajban könnyebb munkát végezni.

 

7. Jó abroncs. Hagyományos művelésnél 60 centis radiálgumikkal boldogul a legjobban. Mulcsbavetésnél a széles kerék az ésszerű választás, ennek jó a talajtapadása, nem süllyed mélyre, és kevésbé tömöríti a talajt.

 

8. Megfelelő munka- és erőgép-párosítással használja ki a traktor teherbírását. A gép területteljesítményét inkább a munkaszélességgel növelje, semmint a haladási sebességgel.

 

9. Ellensúly és vonópont. Ha leterheljük a gép orrát, és helyesen választjuk meg a vonópontot, akkor a traktor vízszintesen húz, és a vonóerő-kifejtés kedvező. Vessen egy pillantást oldalról, kicsit távolabbról a dolgozó traktorra!

 

10. Ha teheti, szereljen a szelepbe guminyomás-szabályozót, hogy a szántón szükséges alacsony nyomásról gyorsan át tudjon állni a közúton szükséges 1–1,8 baros nyomásra.

 

Megjelent a Haszon Agrár magazin szeptemberi száma!
Megjelent a Haszon Agrár magazin szeptemberi száma!