Készült: 2011. február 24. csütörtök

Legyen az termény, trágya vagy bála, rakodnivaló bőven akad minden gazdaságban. Fő, hogy a gép méreteiben jól illeszkedjék a feladathoz, ezen kívül strapabírónak, stabilnak és megbízhatónak kell lennie.
 
Forradalmi változást hoztak az elmúlt 25 évben a teleszkópos rakodók: a mezőgazdasági anyagmozgatásban szinte minden rakodási műveletet képesek elvégezni. Gyors mozgásúak, alkalmasak a különféle gyakorlati rakodási magassági igények (például kazalozás, rakományképzés) teljesítésére és zárt térben – istállóban, raktárban, pajtában – egyaránt alkalmazhatók. Nem véletlen tehát, hogy óriási karriert futottak be.

A teleszkópos rakodók a mezőgazdasági vállalkozások nélkülözhetetlen gépei. A rakodókhoz választható munkaeszközökkel nagyon sokféle munka elvégezhető.


Amikor rakodót választunk, figyeljünk rá, hogy a gépnek a maximális emelésnél legyen tényleges előrenyúlása, és eközben a stabilitását se veszítse el. További lényeges szempont, hogy a motor teljesítménye feleljen meg a hidraulikus teljesítménynek, illetve a gép ciklusideje gyors legyen, továbbá legyen képes bármilyen teher mozgatására minden talajviszonyon és munkakörülmény mellett.

Az elmúlt 13 évben a teleszkópos rakodógépeknél is nagy változások történtek. Az új megoldásokban az Axiál Kft. által forgalmazott Manitou élen jár. Manitou volt az első, aki megvalósította a legjelentősebb változtatást: a motor a gép hátuljáról a gép jobb oldalára került. Ezzel lehetővé vált a gép súlypontjának megváltoztatása, így a gépek többet és magasabbra képesek emelni. A Manitou nevéhez fűződik még több mint 40 szabadalom, amik mind a teleszkópos rakodók fejlődéséhez vezettek.

A teleszkópos rakodók nélkülözhetetlensége miatt nagyon fontos a gépek mindennapi karbantartása. Sok esetben találkozunk olyan hibákkal, amelyek egyértelműen ennek a hiányára vezethetők vissza. Fontos, hogy legalább naponta egyszer szemrevételezzük a gépet, hisz a kisebb hibák akár a helyszínen, speciális tudás nélkül kiküszöbölhetők, ezzel elkerülhetőek a drágább és nagyobb javítások, amik a gép leállításával is járnak. Azt a gépet, amit minden nap használni akarunk, a legjobb tudásunk szerint óvni, ápolni kell. n Tarnai Bálint, Axiál Kft.

 

Az úttörő márkák (Manitou, JCB) után egyre több gyártó vette föl gyártmánypalettájára a terméket, hiszen a piacok gyorsan bővültek. Európában mintegy 15-re tehető a gyártók száma, világszerte pedig a 25-öt is meghaladhatja. A nagy multinacionális cégcsoportok (John Deere, CNH, AGCO, Claas, SDF, Argo stb.) kínálatában szintén gyorsan megjelentek, jelezve, hogy ebből az üzletből ők sem kívánnak kimaradni.

 

A mezőgazdaságban alkalmazott megoldások emelőképessége zömében 2 tonnától 5 tonnáig terjed, maximális emelési magasságuk pedig 5 és 9 méter közé esik. Ennél nagyobb kapacitású gépek is kaphatók a piacon – extra rakodási feladatokhoz. A mezőgazdasági vállalkozások a legnagyobb darabszámban a 3,5-4,5 tonna emelőképességű és a 7-7,5 méter emelőmagasságú gépeket vásárolják. Ezekkel képesek megoldani az állattartó- és a gabonatároló telepeken, valamint a szérűkeretekben jelentkező legtöbb rakodási feladatot, valamint szántóföldi körülmények között a bálák szállítóeszközre rakodását is hatékonyan végezhetik.

 

Konstrukciós megoldások

 

A mezőgazdaságban elterjedt teleszkópos rakodók konstrukciós kialakításában nagy a hasonlóság. Szinte mind összkerékhajtású és összkerék-kormányzású futóművel rendelkeznek. A meghajtómotor zömében a gépek jobboldalán, a tengelyek közötti térbe kerül beépítésre, párhuzamosan vagy merőlegesen a gép tengelyvonalára. A motorok általában TIER IIIA füstgáz normatívát teljesítő, többszelepes common rail rendszerűek, és nagyteljesítményű hűtőberendezéssel látták el őket.

 

A gép bal oldalán helyezkedik el a vezetőfülke a kezelőelemekkel. A motor és a fülke közötti térben található a teleszkópos emelőgém, amelynek billenőcsapos bekötése az alváz hátsó tengely mögötti részén kialakított támaszon található. Ez a gép stabilitása szempontjából a legkedvezőbb helyzet. A sebességváltó rendszerint a tengelyek között – az első- és hátsótengelyek felé irányuló – hajtásláncba kerül beépítésre. A járószerkezet tengelyei bolygóműves véglehajtással készülnek, kormányzottak és fékezettek, valamint a mellső hidak differenciálzárral is rendelkeznek.

 

A rakodók legfontosabb munkaszerve a teleszkópos gémrendszer, amelynek geometriai kialakítása, műszaki kivitele – és a gémmel bejárható munkaterület koordinátái – meghatározzák az elvégezhető rakodási feladatokat. A gép teljesítményét befolyásolja a gémrendszert működtető hidraulika teljesítőképessége. A rakodási műveletek ciklusidejére jelentős hatással van a beépített vezérléstechnika. A gépek sokoldalúságára a rájuk kapcsolható munkaeszköz-választék van kihatással.

 

A mezőgazdasági rakodási feladatokra ajánlott teleszkópos rakodók általában 100–140 lóerő közötti teljesítményű, korszerű, energiatakarékos motorral rendelkeznek. A motor és a járószerkezet közé beépített hajtóművek lehetnek mechanikus rendszerű, többfokozatú powershift sebességváltók, vagy fokozat nélküli hidrosztatikus hajtások. A powershift váltók teljesítmény-átviteli hatásfoka valamivel kedvezőbb, és ez kisebb üzemanyag-felhasználást eredményezhet, ugyanakkor a kapcsolási műveletek végrehajtása több időt igényel. Hidrosztatikus hajtás esetén fokozatmentes a sebességváltoztatás, valamint egyszerű az előre- és hátramenet irányváltása, ami rövidíti a rakodási ciklusok idejét.

 

A powershift terhelés alatt kapcsolható sebességváltók rendszerint 5-6 előre és 3 hátra fokozatba kapcsolhatók. A hidrosztatikus járószerkezeti hajtásoknál általában 2 (munka- és vándorlási) sebességtartomány található. Vándorláskor a rakodók általában 35–40 km/óra maximális sebességgel képesek haladni. Egyes típusoknál mászó sebességfokozattal is lehet találkozni. A tengelyek rugózása még ritka. Néhány típust (Claas Scorpio) szintkiegyenlítő hidraulikus rendszerrel is felszereltek, amely az alvázat mindig vízszintes helyzetben tartja, ezáltal javul a rakodó keresztirányú stabilitása.

 

A rakodók hidraulikus kormányzással rendelkeznek, amely mind a négy kerékre hat. Általában négyféle – elsőkerék, hátsókerék, összkerék és oldalazó – kormányzási móddal irányíthatók a rakodók. A vándorlásoknál alkalmazható nagyobb – 20 km/h feletti – sebességeknél automatikusan csak a mellsőkerék kormányzás használható. Az összkerék-kormányzás révén a rakodók kis helyen képesek megfordulni, többnyire 6,5-8 m közé esik a fordulókör-sugaruk, ez a rakodások során végrehajtott manőverezéseknél fontos.

 

A rakodógépeknél is mérni szokták (mint a traktoroknál) a keréken kifejthető vonóerő nagyságát. Ez a rakodásnál a leeresztett kanállal, előrehaladással történő markolásnál lehet fontos, valamint egyes típusok vontatási munkában is használhatók. A vonóerő-értékek az egy kategóriába tartozó gépeknél is jelentős szórást (4,43–7,95 t) mutatnak. Érezhető különbségek adódnak: a mechanikus és a hidrosztatikus járószerkezeti hajtások esetén az előbbiek javára.

 

A hidraulikán múlik

 

Rendkívül fontosak a rakodóknál a hidraulikus paraméterek: a hidraulika-szivattyú szállítási teljesítménye, az olajnyomás és a beépített munkahengerek mérete, valamint mozgási sebessége. A gépeknél 95 és 150 l/min lineáris szállítási teljesítményű szivattyúkkal lehet találkozni. A szállított olaj 200–270 bar nyomással áramolva fejti ki hatását a hidraulikus körökben. A gépek hidraulikus teljesítménye – amely általában 28–56 LE (21–41 kW) közé esik – befolyásolja a rakodási ciklusidőket, és kihat a gépek mozgására is.

 

Nagyon különböző a gémek mozgási (emelési és süllyedési) sebessége, valamint a teleszkóprendszer kitolási sebessége is. Ezeket a rakodógép megválasztásánál célszerű figyelembe venni.

 

A teleszkópos gém dinamikus terheléseinek csökkentésére – a gém behúzása esetén jelentkező dinamikus hatások mérséklésére – hidraulikus véghelyzet-csillapítást építenek be. A terhelt munkaszerszámmal történő emelésnél a lengések csillapítására a szerszámtartónál alkalmaznak lengéscsillapítókat.

 

Géphez választott szerszámok

 

A teleszkópgémek végéhez gyorscsatlakozókkal illeszthetők a munkaszerszámok. Egyik csoportjukba a különböző térfogatú kanalak (gabona, föld stb.), valamint a markolóvillák (nyitott és zárható bálatüske, bálafogó, raklap, emelő villa stb.) tartoznak. A munkaszerszámok másik csoportját a speciális szerszámok alkotják (silóharapó, bálabontó-kiosztó, gödörfúró, rönkfogó stb.). A géppel együtt a legfontosabb alap-munkaszerszámokat (földkanál, gabonakanál, trágyavilla, bálatüske vagy bálafogó, raklapvilla) a legcélszerűbb csomagban beszerezni.

 

A szerszámok mérete és befogadó-képessége mindig a rakodógép emelőképességéhez igazodik, ezért fontos azok helyes kiválasztása. Az egyes rakodóknál eltérő a kanalak töltési és ürítési billentési szöge, amely a rakomány biztonságos markolását, szóródásmentes emelését és gyors, teljes ürítését befolyásolja. A kedvező értékek 40–45 fok körül alakulnak.

 

A gépek mozgását, emelési munkáját és ciklusidejét nagymértékben befolyásolja a kezelőszervek kialakítása és a működési funkciók összevonása. A legkorszerűbb gépeknél az összes rakodási funkciót egy jobb kézre eső, többfunkciós joystick (botkormány) révén lehet vezérelni, a bal kezét csak a kormányzáshoz kell használnia a kezelőnek. Szintén botkormánnyal irányítható a gém emelése és süllyesztése, a teleszkópos gém kitolása és behúzása, a munkaszerszám billentése és ürítése, valamint a menetirány változtatása.

 

Az elektro-hidraulikus vezérlések lehetővé teszik a műveletek egyidejű végzését is (pl. emelés közben zajlik a gém kitolása és a gép előre vagy hátra mozgása). Ez a mód nagymértékben megkönnyíti a kezelő munkáját és egyszerűsíti a kapcsolásokat.

 

A pluszok már nem extrák

 

A gépeken kényelmes vezetőfülke található, nagy üvegfelületekkel és jó rálátással a gém vízszintes és függőleges munkaterületére. A fülkék klimatizáltak és zajszintjük alacsony (78–82 dBA), hogy a vezetőt minél kevesebb terhelés érje, hisz ezekkel a gépekkel szinte minden nap több órát kell dolgozni. A sötétben történő munkavégzéshez fontos, hogy a lámpák jól bevilágítsák a teljes munkaterületet.

 

A gyakorlati igényekre újabb és újabb többletfunkciók kerültek a gépekre. A legtöbb teleszkópos rakodó pótkocsi vontatására is alkalmas, ehhez szükséges vonóberendezéssel, fék- és villamos csatlakozókkal is rendelkezik. Egyes típusokon (pl. Merlo) szabványos hátsó hidraulikus függesztőszerkezet és TLT-hajtás is található, amellyel függesztett és hajtott munkagépek is üzemeltethetők. Szükségmegoldásként akár szántani is lehet velük. A gépekhez opciósan stabilitási helyzetet kontroláló és kijelző műszerek is rendelhetők a véletlenszerű borulásos balesetek kivédésére.

 

A gépek geometriai méretei a gyakorlati igényekhez igazodnak. Öt méter körüli hosszal, 2,4 méter szélességgel és 2,5 méter körüli magassággal bírnak, amely istállón belüli használathoz is megfelelő. Speciális igényekre néhány gyártó extra kis méretekben (1,66 méter széles, 1,97 méter magas) is gyártja gépeit, kifejezetten a kisebb tárházakba és istállókba.

Claas Scorpio

Így válasszunk rakodót!

1. A gép teljesítményét, geometriáját, valamint a munkaszerszámokat a rakodási feladatok szerint kell megválasztani;

2. nagy forgatónyomatékú, energiatakarékos, tartós üzemre alkalmas motorokat célszerű előnyben részesíteni;

3. a hidrosztatikus járószerkezeti hajtások kedvező terepviszonyok mellett, gyors mozgású, alacsony ciklusidejű rakodásoknál előnyösek;

4. a nagy vonóerőt igénylő, nehezebb terepviszonyokhoz a powershift hajtóművek az alkalmasabbak;

5. a nagyobb hidraulikus teljesítményt nyújtó, kedvezőbb műveleti sebességet eredményező megoldásokat célszerű előnyben részesíteni;

6. a jól kezelhető többfunkciós vezérlés, a kényelmes vezetőfülke, az átlátható munkaterület, a gyors munkaeszközváltás növeli a gépkezelő teljesítményét;

7. a hosszabb szervizciklus-idők, a jól ellenőrizhető és hozzáférhető karbantartó helyek hosszabb élettartamot és kedvező üzemeltetési ráfordítást eredményeznek.

Manitou MLT 741

Stabilt és strapabírót!

A Rábamenti Agrár Kft.-nél a növénytermesztés főként az állattenyésztő ágazatot szolgálja ki, emellett bérmunkát is végeznek. „Több lábon kell állnunk, és a lehető legtöbb támogatást, pályázati lehetőséget kihasználni a folyamatos fejlesztés érdekében” – vallja Erőss Jenő, az ikervári cég gépészmérnök ügyvezetője. „A baromfitenyésztés teljes vertikumát kiszolgáló infrastruktúra mellett van keverő- és szárító-üzemünk, magtáraink, trágyatárolónk. Így nagy hasznát vesszük annak a Schäffer típusú teleszkópos rakodónak is, amelyet két-három éve vásároltunk, mintegy 8 millióért.

Főleg a stabilitást és a strapabíró szerkezeteket kedvelem, ezért esett erre a választás. 3 tonna teherbírású, mintegy 5-6 méteres gémkinyúlással, így bármilyen kamiont könnyedén megrakunk vele. A törzscsuklós szerkezet is jobb és megbízhatóbb a tapasztalataink szerint, mint a kormányzott futóműves megoldások. Korábban csak egy Atlas 6RB rakodónk volt, még ma is működőképes, pedig elmúlt 20 éves! Az újabbat a nagyobb teljesítményigény miatt vettük. Hogy mennyire megbízható? Komoly hiba még nem volt, inkább apró, főként elektronikai meghibásodások bosszantottak. A szervizellátás is megfelelő, nálam ez egyébként is elsődleges kérdés volt. Végszükség esetén – itt a nyugati határszélen – csak átszaladunk Ausztriába, és két órán belül a műhelyben van a pótalkatrész!” n Cserkuti György

Teleszkópos rakodók magyarországi kínálatából

Gyártó, márka

Forg.típusok száma

Motor-teljesítm.

-tól -ig (kW)

Teherbírás -tól -ig (t)

Max.emelési magasság -tól -ig

Fajlagos ár (ezer Ft/kW)

BOBCAT (F/USA)

6

78-88

2,5-4,0

5,1-7,5

206-265

CATERPILLAR (GB)

10

64-89

2,2-5,0

4,6-9,3

200-290

CLAAS (D)

5

88-103

3,3-4,4

6,2-8,9

220-260

DIECI (I)

25

74-103

2,6-7,0

6,0-12,0

205-255

FARESIN (I)

21

75-105

2,8-4,2

6,0-11,0

250-270

JCB (GB)

21

53-91

2,0-4,0

5,2-9,8

230-330

MANITOU (F)

32

55-91

2,0-7,0

5,2-12,0

300-430

MASSEY FERGUSON (F/I)

5

73-80

2,0-3,5

5,6-10,2

250-280

MERLO (I)

15

64-104

2,6-8,0

6,0-12,0

280-350

NEW HOLLAND (I)

12

60-92

3,0-,4,5

5,6-9,3

210-320

WEIDEMANN (D)

9

36-75

2,0-5,6

4,5-6,8

260-370

Megbízhatót!

„Fő profilunk a szarvasmarha-tenyésztés és tejtermelés” – mondja Nagy Csaba gépészmérnök, a szeghalmi Körös 2000 Kft. műszaki vezetője. „Így nálunk a takarmányozást biztosító berendezéseknél elsőrangú szempont a megbízhatóság, hiszen a marhák nem fogyókúrázhatnak… Teleszkópos rakodóból több is dolgozik nálunk. Korábban New Holland LM 430-ast, aztán John Deere 3420-ast használtunk. Előbbit 13 ezer, utóbbit 11 ezer üzemóra után adtuk el, tavaly év végén pedig vettünk egy 4 tonnás New Holland LM 5060-ast, csaknem 20 millió forintért, 2 köbméteres terménykanállal és trágyavillával.

Ez még masszívabbnak, még strapabíróbbnak tűnik, mint elődei – műszaki adatai alapján a felső-közép kategóriába sorolható. Euro III-as, 120 lóerős motor, négyfokozatú powershift váltómű, 7 méteres gémkinyúlás és háromféle, elektronikusan kapcsolható kormányzás (mellső-, összkerék-, illetve „kutyázás”) jellemzi a gépet. Emellett van egy Manitou 731-esünk és egy 633-asunk is. Előbbi kettő, utóbbi nyolc éve dolgozik nálunk, minden komolyabb hiba nélkül. Ezek egy kicsit ráérősebben működnek, mint a többi típus, de az öregebbik már túl van a 15 ezer üzemórán! Gyakorlatilag nem lehet különbséget tenni az általunk használt típusok között, akár a megbízhatóságot, akár a szervizköltségeket nézem. Alapvetően csak a kopóalkatrészeket kell cserélnünk (meg persze szűrőt, olajat), pedig évi 2500–2700 üzemórát teljesítenek a gépek.”

Megjelent a Haszon Agrár magazin!
Megjelent a Haszon Agrár magazin!