Készült: 2011. január 20. csütörtök

A legkeresettebb közepes teljesítményű traktormárkákat vizsgáltuk meg felszereltségük, vonóerejük, szervizciklusuk, komfortosságuk, használati értékük és áruk szerint.


 

A 120-130 lóerős teljesítménykategóriába tartozó traktorok a könnyű-univerzális és a középnehéz-univerzális traktorok határán helyezkednek el. Ezt az is alátámasztja, hogy az ide besorolt traktorokban négy- és hathengeres motorokkal egyaránt lehet találkozni – míg az alatta lévő kategória szinte kizárólag négyhengeres motorokkal, a felette lévő pedig kizárólagosan hathengeres motorokkal rendelkezik. A kategória piaci kínálata is széles Európában, és a gyártók zömének több modellje is befér ebbe a teljesítménytartományba.

 

A magyarországi kínálatból – amely kereken 2200 traktortípust jelent – mintegy 160 típus sorolható ide. Az eladási statisztikákban is a teljesítmény szerinti lista első harmadában szerepelnek. Elsősorban a kisebb családi gazdaságok és a közepes méretű üzemek vásárolják őket szívesen, mert a szántóföldi talajmunkákba is jobban bevethetők mindazon túl, hogy mindenes traktor funkciókat is hordoznak.

 

A korszerűbb típusokban elektronikus vezérlésű, common rail rendszerű (közös nyomócsöves), többszelepes motorok szolgáltatják a teljesítményt. Jellemzően a TIER IIIA környezetvédelmi normát teljesítik. Többféle sebességváltóval készülnek: jellemző a több fokozatú powershift váltó, de a fokozat nélkül kapcsolható CVT vagy vario váltók is megtalálható bennük, jellemzően opcióként, ritkábban széria-felszerelésként.

 

Kedvezőbb hajtóanyag-fogyasztással a common rail, valamint a füstgáz-visszahűtéses és recirkulációs (CEGR) technológiát megvalósító, elektronikus vezérlésű motorok rendelkeznek. A fogyasztást azonban számottevően befolyásolja a traktor hajtásrendszere és hajtómű-menedzsmentje is. Ott lehet kisebb fogyasztással számolni, ahol optimalizálható a teljesítmény-átvitel és a munkasebesség. Ezek az előnyök sokszor csak többlet műszaki kiegészítőkkel (opciókkal) érhetők el.

 

Szinte kivétel nélkül a mellső kerekeik is külön kapcsolhatóan hajtottak. A mellsőtengely-rugózás azonban a legtöbb traktornál opciósan rendelhető, de ez szállítási üzemben, 40-50 km/órás sebességnél már szükséges is. Hidraulikus rendszerük a kategóriájuk szolgáltatásaihoz méretezett. Többnyire blokképítésű (darázsderekas) konstrukciók, de akad köztük alvázas és félalvázas kialakítás is. Kedvező a teljesítménytömegük. Kiszolgálási igényük minimális, olajcserére 400–600 üzemóránként szorulnak. Általában 12 órára elegendő üzemanyagot hordoznak magukkal.

 

A traktorok alapára széles sávban mozog (lásd táblázatunkat), amit az opciók 15–20 százalékkal is megnövelhetnek. Ezzel azonban a felszereltségük az üzemeltetők igényeihez alakítható.

 

Fendt 413 Vario

 

Az öttagú Vario 400-as család középső tagja a legmagasabb műszaki tartalommal bíró traktor az összehasonlításban, ami az árában is megmutatkozik. Deutz gyártmányú négyhengeres, 4,04 literes, hengerenkénti négyszelepes common rail rendszerű befecskendező rendszerrel szerelt, elektronikusan vezérelt motorjának kedvező a hajtóanyag-fogyasztása. Hűtött füstgáz recirkulációs rendszere (AgRex) révén nem csak a hajtóanyag-fogyasztás csökken, hanem a füstgáz összetevők is kedvezően alakulnak, megfelelve a TIER IIIA normáknak. A motorban korlátozások nélkül lehet biodízelt (RME-t) felhasználni.

 

A traktor alapkivitelben fokozat nélküli (vario/CVT) sebességváltóval készül, ami növeli a munkálatok hatékonyságát. A Variotronic vezérlés révén a munkafolyamatok optimalizálhatók és előre programozhatók (tempomat, motorfordulat-tároló, ISOBUS szabványú eszközvezérlés, forduló automatika stb.). A mellső tengely és a vezetőfülke hidropnematikus rugózása, a nagy teljesítményű fékrendszer 50 km/órás haladási sebességnél is garantálja a biztonságos vezetést.

 

Elektronikusan vezérelt load-sensing megoldású hidraulikus rendszere a kategórián belül közepes teljesítményűnek mondható. Plusz szolgáltatásokat kínál a négykörös, külső hidraulikus fogyasztókat kiszolgáló hidraulika. A mellső hidraulikus függesztés és a TLT opciósan rendelhető a traktorhoz.

 

A külső hidraulikus körök kívülről is vezérelhetők a traktor hátsó lámpája melletti nyomógombokkal. A vezetőfülke és az ergonomikusan kiépített, elektronikus vezérlésű kapcsoló elemei magas vezetői komfortot biztosítanak. A fülke zajszintje pedig alacsony. Nagy saját tömege révén a teljesítménytömege is magas, amely nagy vonóerő kifejtésénél előnyös, egyébként az összvontatási teljesítményigényt növeli. Könnyen kezelhető, gyors mozgású, fordulékony munkagépekkel sokoldalúan kihasználható traktor.

 

John Deere 6534 Prémium

 

A JD 6000 Prémium traktorok új családtagja. Korszerű common rail rendszerű, négyhengeres, 4,5 literes, négyszelepes, elektronikusan vezérelt TIER IIIA fokozatú Power Tech motorja két teljesítményszinten képes dolgozni. Opciósan megvásárolható IPM motormenedzsmenttel 20 LE extra teljesítményt is szolgáltat TLT-hajtásnál és szállítási üzemben. Kedvező fogyasztását és károsanyag-kibocsájtását a füstgáz recirkulációs rendszer biztosítja.

 

Alapfelszereltségéhez 24/24 fokozatú Power Quad Plus, terhelés alatt kapcsolható powershift sebességváltó tartozik, amely 50 km/h végsebességet kölcsönöz a traktornak. A terhelés alatt kapcsolható csoportok száma négy. A 4–12 km/órás munkasebesség-tartományban 9 fokozat kapcsolható. EcoShift változatban 40 km/óra a legnagyobb sebesség. Alvázas kialakításánál fogva a legrövidebb tengelytávval rendelkezik. A TLS hidropneumatikus aktív mellsőtengely-rugózás opciósan áll rendelkezésre. Közepesen erős a hidraulikus rendszere, amely három külső hidraulikus fogyasztót képes kiszolgálni.

 

A mellső függesztő berendezés (mellső TLT) opciósan rendelhető a traktorhoz. Jól pótsúlyozható, kedvező a súlyelosztása, jó a teljesítménytömege. Jó vontatási tulajdonságokkal rendelkezik. Komfortos, alacsony zajszintű, tágas a vezetőfülkéje. Az opciósan rendelhető fedélzeti elektronika (Command Center) nagymértékben egyszerűsíti a kezeléseket és az ellenőrzést. GreenStar és ISOBUS fogadására kiépített terminál áll rendelkezésre.

 

Massey Ferguson 6470

 

Ez az MF 6000-es család kisebb teljesítményű tagja. Új fejlesztésű 4,4 literes, négyszelepes, turbófeltöltős motorjának levegő-visszahűtése kedvező üzemanyag-fogyasztást biztosít. EEM elektronikus vezérlése révén a motor két teljesítményszinten képes dolgozni. A vezérlés 10–15 lóerő plusz teljesítményt nyújt TLT-hajtásánál, és 8 km/óránál nagyobb haladási sebességnél. A többi traktor motorjához képest a legnagyobb nyomatékkal és nyomatéki rugalmassággal rendelkezik.

 

A traktor Dyna-6 sebességváltója szinkronizált és terhelés alatt is kapcsolható fokozatokat tartalmaz. Ezeknek az előválasztására a Power Control kapcsolókar szolgál. Opciósan Dyna-6 Autodrive fokozat nélküli, automata sebességváltóval is rendelhető a traktor. A leggyakoribb munkasebességek tartományába a traktornak kilenc fokozata kapcsolható. Biztonságos teljesítmény-átvitelről gondoskodik a hűtött olajfürdős, több tárcsás tengelykapcsoló.

 

A QuadLink mellsőtengely rugózás, a mellső hidraulikus függesztő szerkezet és a TLT opciósan rendelhető a traktorhoz. Viszonylag erős a hidraulikája, könnyen kezelhető az EHR vezérlésű, TFLS load-sensing szabályozású munkagép függesztése. Opcionálisan SMS tábla széli fordulóvezérléssel, illetve ITCS kerékcsúszás-szabályozóval egészíthető ki a traktor alapfelszerelése.

 

Nagyterű, kényelmes és funkcionálisan jól áttekinthető a két fokozatban állítható, rugózású vezetőfülkéje. A fülkébe telepített Datatronic III fedélzeti elektronika és a GTA terminál megfelelő információkkal látja el a traktor vezetőjét. Jól terhelhető, szívós motorja és jó vontatási tulajdonságai révén a vonóerő igényes munkákra is jól használható.

 

New Holland T6050 Plus

 

A T 6000-es családon belül a növénytermesztő gazdaságok igényeire formált Plus sorozat nagyobb teljesítményű tagjai közé tartozik. Hathengeres, hengerenként kétszelepes, turbofeltöltős, TIER III környezetvédelmi normájú, hagyományos befecskendezésű a 6,73 literes motor. Viszonylag alacsonyabb nyomatékkal és nyomatéki rugalmassággal rendelkezik. A kisebb igénybevételnek kitett nagyobb motor szervizciklusa a legkedvezőbb (600 üzemóra). Kétféle sebességváltóval rendelhető: ezek 16/16 fokozatú Electroshift vagy standard 24/24 dualcommand powershift terhelés alatt kapcsolható fokozatokat tartalmaznak. Végsebessége 40 vagy 50 km/h. Opciósan ElectroCommand váltó is választható a traktorhoz, amely a terhelés függvényében automatikusan lépteti a fokozatokat.

 

A kétfokozatú hátsó TLT hajtása elektrohidraulikusan kapcsolható és késleltetett terheléssel indítható. A traktorhoz automatikus TLT-funkció is rendelhető, amely a hátsó hidraulika kiemelésekor szétkapcsolja a TLT-hajtást. Opciós tétel a traktoron a SuperSteer 65 fokos extra mellsőkerék-elkormányzást lehetővé tevő kormányzási rendszer, illetve a FastSteer gyorskormányzási megoldás, amely 10 km/h alatti sebességeknél használható.

 

Ugyancsak opció-san rendelhető a Terraglide mellsőtengely-rugózás és a Terralock vonóerő-vezérlés, amely a differenciálzárak intelligens használatát teszi lehetővé. Összehasonlításunkban ennek a legerősebb a hidraulikus rendszere, nagy emelőképességgel és gyors működésű, kihelyezett hidraulikus körökkel. Nagy belső légterű, komfortos a Horizon típusú vezetőfülkéje comfort ride rugózással és jól áttekinthető, kézre álló vezérlőelemekkel, illetve információs modulokkal. Tetszetős külsővel rendelkezik.

 

Zetor Forterra 125

 

Egyszerű felépítés, könnyű kezelhetőség és alacsonyabb komfort jellemzi a Zetor márka új fejlesztésű, 4,16 literes, négyhengeres TIER III. környezeti kategóriába sorolható, turbófeltöltős motorral szerelt tagját. A terhelés alatt kapcsolható fokozatokat is tartalmazó powershift sebességváltója 24/18 fokozatú. A traktor legnagyobb sebessége 40 km/h. A teljesítmény átvitelét egytárcsás száraztengely-kapcsoló biztosítja. Kétfokozatú a hátsó TLT-je. A mellső TLT és a hidraulikus függesztés opciósan rendelhető.

 

Az összehasonlításban szereplő típusokhoz képest szerényebbek a hidraulikus jellemzői. Egyszerű felépítésű vezetőfülke, digitális műszerfal, opciósan rendelhető klíma jellemzi a komfortot. Pótkocsik vontatásához légfékkel rendelkezik. Az egyszerű felszereltségéhez az összehasonlításban a legalacsonyabb ár párosul. Kevésbé forszírozott igénybevételre javasolható.

Értékelés ötös skálán

Értékelt jellemzők

Fendt 413 Vario

John

Deere

Massey Ferguson

New

Holland

Zetor Forterra 125

Motor

4

4

5

3

2

Sebességváltó, hajtómű

5

4

4

4

3

Járószerkezet

4

5

4

4

3

Hidraulika

4

4

4

5

3

Tömeg és méret

4

4

4

4

4

Komfort

5

4

4

4

2

Dizájn

4

4

4

5

4

Ár

2

3

4

4

5

Az igényeseknek

A Fendt erőgépek már igen jól felszereltek, érdemes elgondolkodni azon, mennyit kell, és mennyit lehet a traktor vásárlásakor spórolni. Tény, hogy a Fendt 413 Vario magasabb árkategóriájú, de a fokozatmentes váltó és a TMS (Traktor Management System) lényegesen kedvezőbb fogyasztást eredményeznek. A Fendt traktorokat elsősorban azoknak a kisgazdaságoknak ajánljuk, ahol a gazda maga vezeti a gépét, és fontos számára, hogy a nap végén, amikor kiszáll a gépből, ne érezze magát összetörtnek, fáradtnak. A nagy, komfortos vezetőfülke, a légrugós fülkerugózás, az elsőhíd-rugózás, a funkcionálisan jól áttekinthető kezelőszerv-kialakítás, mind a vezető kényelmét szolgálja. Egy karral és egy monitorral kezelhető és ellenőrizhető minden beállítás. Szállítási munkáknál is gazdaságosan használható.

A Fendt 413 Vario a kevesebb beavatkozással járó, gazdaságosabb és termelékenyebb üzemelést, a sokoldalú felhasználást értékelő és igénylő, magasabb műszaki színvonalon álló vállalkozásoknak ajánlható.

Egy jó Zetor kincset ér!

„Nekem volt már Zetorom is, New Hollandom is, de csak azt mondom: egy jó kézben lévő Zetor mindennél többet ér!” – állatja a gyomaendrődi Tímár Jenő. „Ide strapabíró, robusztus gép kell, egyszerű, mechanikus, könnyen javítható felépítéssel. A New Holland kényes, hol a levegő, hol az elektronika, hol a hidraulika romlik el, ráadásul gázolajból is többet eszik. A Fergussonért sem rajongok, viszont minden vágyam, hogy egyszer egy John Deere-em legyen! Ez erős, üzembiztos, jó vonóerővel, területteljesítménnyel. Állítom, hogy az is kiszolgálná a 20 évet! Persze dupla annyi kerül, mint a Zetor… A Fendtről pedig álmodni se merek… Az a traktorok Mercedese!”

Összegző értékelés

  • A Fendt 413 Vario ajánlható azoknak a vállalkozásoknak, ahol a kevesebb vezetői beavatkozással járó, gazdaságosabb és termelékenyebb üzemelést helyezik előtérbe, és a magasabb műszaki színvonalon álló cég igényli a sokoldalú felhasználást.
  • A John Deere 6534 Premium és a Massey Ferguson 6470 a többségében nagyobb vonóerő kifejtését igénylő munkákhoz, a vezető által jól szabályozható takarékos üzemelési igényre és mindenes felhasználásra javasolható.
  • A New Holland T 6050 Plus traktor kevésbé forszírozott üzemre, hosszú idejű használatra ajánlott, főleg szántóföldi munkákhoz, kényelmes vezetési stílushoz és körülményekhez.
  • A Zetor Forterra 125 egyszerű felépítésénél, könnyen áttekinthető kezelésénél és kiszolgálásánál fogva az egyszerűbb műszaki színvonalon álló, kevésbé forszírozott, de sokoldalú üzemelési igények közé javasolt. Sok családi gazdaságnak jelent megfizethető kategóriát.
A HAZAI PIACON LEGKERESETTEBB 120-130 lóerős traktorok főbb műszaki jellemzői

Műszaki jellemzők

Fendt 413 Vario

John Deere 6534 Prémium

Massey Ferguson 6470

New Holland T 6150 Plus

Zetor Forterra 125

1. MOTOR

Típusa

Névleges teljesítmény (kW/LE)

Maximális teljesítmény (kW/LE)

Névleges fordulatszám (1/min)

Maximális nyomaték (Nm)

Nyomatéki rugalmasság (%)

Max.TLT-teljesítmény (kW/LE)

Deutz TCD 2012

88/120

99/135

2100

589

41,0

91/123

JD Power Tech Plus

92/125

100/136

2300

512

40,0

89/121

Sisu Power 44 CWA

92/125

107/145

2200

625

44,0

96/130

CNH

93/126

106/144

2200

555

38,0

95/129

Zetor Z 1505

90/122

90/122

2200

536

34,4

79/107

2. SEBESSÉGVÁLTÓ, HAJTÓMŰ

Típusa

Sebességfokozat előre/hátra

Fokozatok száma 4-12 km/h tartom.

Max. sebesség előre/hátra/mászó (km/h)

Tengelykapcsoló típusa

Hátsó TLT fordulatszáma (1/min)

Mellső TLT fordulatszáma (1/min)

TLT-kapcsolás

Fendt ML 90 CVT

fokozatmentes

fokozatmentes

50/0,02

nincs

540/1000

1000 v. 540

elektrohidr.

JD/ZF/Auto Power

24/24 v.fok.ment.

8

50/1,2

többtárcsás

540/1000

1000

elektrohidr.

MF Dyna-6

24/24 v. fok.ment.

9

43/1,7

többtárcsás/PC

540/1000

1000

elektrohid/ZWM

CNH/LSG Dual Command

16/16 v. 24/24

7

40/0,64

lamellás/EH

540/1000

1000

elektrohid/ZWM

Zetor Syneron

24/18

8

40/-

egytárcsás száraz

540/1000 (750)

1000

elektrohidr.

3. JÁRÓSZERKEZET:

Hajtott mellsőtengely típusa

Mellsőhajtás kapcsolása

Mellső differenciálzár és kapcs.

Hátsó tengely típusa

Hátsó differenciálzár és kapcs.

Tengelytáv (mm)

Nyomtáv (mm)

Fékberendezés

Fordulási sugár (mm)

Mellső tengelyrugózás típ.

Fendt AL

automata

elektrohid. auto.

Fendt LA

automata

2440

1820/1800

többtárcsás, nedves

4950

hidropneu-matikus

Dana AL

elektrohidr.

elektrohidr.

JD/Planeten

elektrohidr.

2440

1640/1910

tárcsás, nedves

4930

opció

Dana AL

automata

elektrohidr.

MF/GTA 22

elektrohidr.

2550

1550/2030

tárcsás, nedves

4620

hidropneu-matikus

CNH/AL

elektrohidr.

elektrohidr.

CNH/AL

elektrohidr.

2840

1800/1870

tárcsás, nedves

4360

opció

Carraro/AL

automata

elektropneum.

Zetor/Steck

elektropneum.

2640

1630/2100

tárcsás, nedves

5100

nincs

4. HIDRAULIKA

Hidraulika-szivattyú telj. (l/min/bar)

Olaj mennyisége (l)

Hátsó függesztés terhelhetősége (kg)

Mellső függesztés terhelhetősége (kg)

Kihelyezett hidraulikus kör (db)

Függesztés-vezérlés típusa

75/200

38

6520

3100

4

elektrohidr.

71/200

39

6500

Opció

2/4

elektrohidr.

58+42/200

70

7100

2500

2/4

elektrohidr.

113/200

62

7864

3700

2/4

elektrohidr.

70/180

50

6000

3500

2/3

elektrohidr.

5. EGYÉB KONSTRUKCIÓS JELLEMZŐK

Építési mód (konstrukció)

Üres tömeg (kg)

Összes tömeg (kg)

Teljesítménytömeg (kg/kW/kg/LE)

Hosszúság/szélesség/magasság (cm)

Szabadmagasság (mm)

Vezetőfülke kivitele

Vezetőülés típusa

Zajszint dB(A)

ISOBUS (CanBus) kiépítés

Motor és hajtómű menedzsment

Lékfék

Sztandard gumiabroncsozás (elől/hátul)

Üzemanyagtartály-térfogat (l)

Olajcsere-intervallum (h)

félalvázas

5420

9000

62/45

4730/2330/2890

490

rugózott, klímás

Grammer

70

ISOBUS/LBS

TMS/Variotronic

tartozék

540/65 R24

600/65 R 38

245

500

alvázas

4750

9000

52/38

4290/2320/2740

565

rugózott, klímás

Grammer/MSG83

70,6

opció

HMS opció

tartozék

420/70R 28

520/70R 38

185

500

blokképítésű

4610

8400

50/37

4610/2300/2840

462

rugózott, klímás

Grammer/DeLuxe

70

Datatronic 3

EEM széria

tartozék

380/85 R 28

460/85 R 38

145 (+65)

400

blokképítésű

5150

9000

55/41

4520/2350/2920

436

rugózott, klímás

Grammer/MSG95

72

CanBus

opció

tartozék

480/65 R 28

600/65 R 38

250

600

blokképítésű

4495

8400

50/37

5120/1970/2790

510

rugózott, klímás

Grammer/

DS85

75

nincs

nincs

tartozék

14,9/R 24

18,4/R 38

180

500

6. ÁRA (áfa nélkül)

Németországban

Magyarországon

Fajlagos ár (Ft/LE)

105 933 euró

21 625 000 Ft

180 208

79 816 euró

19 775 000 Ft

164 792

83 725 euró

16 733 000 Ft

133 869

67 515 euró

15 955 000 Ft

126 627

53 144 euró

9 695 000 Ft

79 467

Megjelent a Haszon Agrár magazin szeptemberi száma!
Megjelent a Haszon Agrár magazin szeptemberi száma!