Készült: 2010. december 20. hétfő

A takarmánykeverők a szarvasmarhatartás nélkülözhetetlen berendezései, napi 10-12 órát üzemelnek. Ha egy meghibásodás miatt kiesnek a munkából, akkor nagy a baj! Nem mindegy, melyiket választjuk.


 

Etetni mindig kell!

A takarmányozási receptúrák összeállítása döntő mértékben befolyásolja a tehenek által elérhető tejhozamokat és a termelés gazdaságossági mutatóit. A jó minőségű takarmányok, a jó receptúrák mellett a takarmány-keverékeket előállító és kijuttató technika is fontos szerepet játszik. Nagyobb létszámú tehénállományokban a kötetlen tartású, pihenőboxos istállókban az állatok bekeverve kapják meg a tömeg- és az abraktakarmányokat. A receptúrában a silótakarmányok (kukoricasiló vagy fűszenázs) képezik az alapot, ehhez kevernek szénát és abraktakarmányokat, illetve takarmány-kiegészítőket. Tavasztól őszig frissen kaszált zöldtakarmányok is beépíthetők az adagokba, amelyek helyettesíthetik a siló egy részét.

A takarmányozási piramis valamennyi összetevőjét tartalmazó takarmányozás csak homogén keveréket előállító takarmánykeverő-kiosztó kocsikkal valósítható meg. A monodiétás és TMR etetési technológiáknak is fontos vezérgépe az ilyen kocsi, amellyel differenciált kiosztás is megvalósítható.

 

Konstrukciós kialakításukat tekintve a takarmánykeverő-kiosztó kocsik többfélék lehetnek. Készülnek magajáró kivitelben saját motorral, alvázzal és járószerkezettel. Ezeknél elsősorban a nagyobb (18–20 m³-es) tartálytérfogat a jellemző, és nagy létszámú szarvasmarhatelepek kiszolgálására ajánlhatók. Kisebb méretben (5-6 m³ tartálytérfogat) elektromos meghajtással is készülnek. A keverő-kiosztó kocsik túlnyomó többsége traktorvontatású pótkocsis kivitelben készül, igen változatos (4–30 m³-es) tartálymérettel.

Keverési mód

Keverőrendszerük alapján két elterjedt konstrukcióval lehet találkozni: az egyik a vízszintes csigákból felépülő, a másik a függőleges kúpos csigákból álló keverőberendezéssel dolgozó kocsi. A legtöbb gyártó mindkét műszaki megoldást alkalmazza. Lapátos vagy motollás keverőberendezésekkel ma már csak elvétve lehet találkozni. A vízszintes csigás berendezések két- vagy háromcsigás kivitelben készülnek, és a V-alakú keverőtartály hossztengelyébe kerülnek beépítésre. A keverés során a takarmánykomponensek főleg horizontális irányban mozogva keverednek. Általában elmondható, hogy a háromcsigás kivitelűek keverési hatékonysága kedvezőbb, mint a kétcsigás megoldásúaké, mivel a csigák szintben eltolva helyezkednek el.

A függőleges kúpos csigákból (1-2 vagy 3 csiga) felépülő keverők egy tölcsérszerű tartályban kapnak helyet, és a takarmány a keverés során leginkább vertikális irányban mozog. A csigaleveleken mindkét rendszernél aprítópengéket helyeznek el (kaszapengékből vagy körkéses pengékből kiképezve), amelyek a keverés során aprítják a szálastakarmányokat, illetve ezek segítségével történik a bálából a tartályba adagolt széna felaprítása is. Gyakorlati tapasztalatok szerint a vertikális kúpos csigás keverők alkalmasabbak a szénabálák lebontására, míg a vízszintes háromcsigás keverőkkel lehet a leghomogénebb keveréket elérni.

 

Betöltés

A keverő-kiosztó kocsik tartályába a különböző takarmányok betöltése történhet önrakodó módon, ráépített silómaróval, illetve silóharapóval, vagy külön homlokrakodóval. Az előző megoldásnál lényegesen kisebbek a veszteségek, a maró egyenletesen bontja le a silófalat, többnyire sík felület marad vissza, és kevesebb a falban a minőségromlás. A rakodó egyenetlenül bontja a falat, és több veszteséget hagy maga után. A keverő-kiosztó kocsik között ma már többségben vannak a saját önrakodó silómaróval épített típusok. A silómarót a magajáró gépeknél elöl, a vezetőfülke mellé vagy elé építik ki, a traktoros üzemű pótkocsis megoldásoknál a kocsi hátuljára telepítik a rakodós silómarókat. A bekeverésre szánt szénabálákat a kötöző anyaguktól megszabadítva, rakodógéppel lehet a tartályba beemelni. Az abraktakarmányok a tranzitsilóból gravitációsan kerülnek a kocsi tartályába.

A kocsikat szinte kivétel nélkül elektromos mérleggel is felszerelik, amely a beadagolt takarmány-komponenseket folyamatosan méri. Komponensenként előreprogramozva hang- és/vagy fényjelzést ad, jelezve, hogy az előírt mennyiség a tartályba került. Egyes típusoknál a mérleg a kiadagolás során is használható a mennyiségek ellenőrzésére.

 

Kiadagolás

A kiosztás során istállónként és állatcsoportonként kell beállítani a kiadagolt takarmánymennyiséget. Ezt az etetőút hossza (állatlétszám) és a tartályba töltött takarmány-mennyiség ismeretében, illetve próbamérésekkel és tapasztalati úton lehet meghatározni. Amíg a kocsi az istállóba beér, általában az egyes komponensek megfelelően összekeverednek. Ha a szénabála lebontása nehezebben megy, akkor arra kicsivel több időt kell szánni.

A kocsik kiadagoló berendezése lehet csúszdás, szalagos, kaparóláncos és ritkábban csigás. Az adagok (folyómétertömeg) szabályozása az adagolórés nagyságának állításával (súberrel) történik. A traktorüzemű kocsik TLT-ről kapják a hajtásukat. Nagyméretű, nagy áttételű bolygó- és/vagy szöghajtóműveken keresztül hajtják meg a keverőcsigákat. Hidraulikus rendszerűek: vagy a traktorhoz csatlakoztatható vagy saját hidraulikus rendszerrel rendelkeznek. A vezérlőszelepeket vagy a traktorba telepítik, vagy konzolra, a kocsi elejére úgy, hogy a traktor vezetője kezelni tudja. A magajáró változatoknál mindent az alvázba beépített 100–130 kW teljesítmény közötti motor hajt meg, a teljes vezérlés a vezetőfülkéből történik. A takarmánykeverők a szarvasmarhatartás nélkülözhetetlen berendezései, napi 10-12 órát üzemelnek. Ha egy meghibásodás miatt kiesnek a munkából, akkor nagy a baj! Nem mindegy, melyiket választjuk.

Takarmánykeverők csúcsra járatva

Mi romolhat el?

A takarmánykeverő-kiosztó kocsik az állattenyésztés „nehéziparában” dolgoznak, magas óraszámban, ezért gondos karbantartást igényelnek. A hajtóművek, a csapágyak, a csigalevelek, az aprítókések, a szabályozó berendezések ellenőrzésére, zsírzására, tisztítására és időnkénti cseréjére gondot kell fordítani.

Függőleges csiga: kisebb terhelés

Az Aranykocsi Zrt.-nek ezer marha ellátását kell megoldania nap mint nap. „Két telepünkön hat éve egy-egy német Mayer Siloking látja el a takarmányozás teendőit” – mondja Mag László ágazatvezető. „Ezekben két függőleges csiga végzi az aprítást és a keverést, szinte meghibásodás nélkül. A robusztus, igencsak strapabíró, 12 köbméteres szerkezetek egytengelyes pótkocsira szerelve dolgoznak. A napi két etetés során 30-40 tonna takarmány megy át a gépeken. Etetésenként 6-8-féle keverék készül, és kb. egy óra alatt végzünk is.”

Az ágazatvezető szerint ezeknek a gépeknek szinte nulla a karbantartási igényük, meghibásodás szinte kizárólag emberi hibák révén fordul elő. A leggyakoribb az, amikor a ki-behajtható kiosztórész nem csukódik be rendesen, és ha kinyílik, könnyen „összetalálkozhat” egy oszloppal, vagy egyéb akadállyal. Rendszeres odafigyelést igényel a kések évenkénti cseréje, hiszen a nagy terhelés miatt ezek elkopnak. A két szállítószalag – egy vízszintes és egy függőleges – időnként ugyancsak elhasználódik. Ennél a típusnál a forgószerkezetek, csapágyak meghibásodása, elhasználódása nagyon ritka. Mag László szerint azért, mert a függőleges csigás konstrukcióban az alkatrészek lényegesen kisebb terhelésnek vannak kitéve.

Fekvőcsiga: kisebb helyigény

A Készenlét Zrt. az olasz Faresin-gyárral alakított jó kapcsolatot, takarmánykiosztó kocsiból is széles választékot kínálnak. Staub János szerint ma már a fekvőcsigás berendezésekkel is legalább olyan jó eredményeket és teljesítményt lehet elérni, mint a függőlegesekkel. Az sem mellékes, hogy az utóbbiakhoz külön rakodószerkezet is szükséges. Ez megoldható a gépre szerelve, vagy külön takarmányrakodóval is, de mindenképpen többletköltségekkel jár. „Gyakori eset, hogy a helyi adottságok eleve csak a vízszintes konstrukciók alkalmazását teszik lehetővé. Nálunk ilyenek a Master 7-19 köbméteres típusai, ezek hármas, úgynevezett visszafordítós csigákkal dolgoznak. Itt az alsó, nagyméretű csiga előre, míg a két felső csiga visszafelé tolja a takarmányt, közben megfelelően aprítva, keverve azt. Kapható maró nélkül és maróval is, és szinte minden anyagot felvesz. Fontos kiegészítője az elektronikus mérleg, amely számítógépes programozással kiegészítve lényegesen megkönnyíti a megfelelő takarmánykeverék elkészítését. A gép teljes működését érzékelő és irányító rendszer arra is alkalmas, hogy az állomány fogyasztását akár egy állatra nézve is értékelni lehessen.”

Hibajavítás –de gyorsan!

„Mi egy izraeli gyártmányú RMH-16-ossal dolgozunk” – mondja az Alcsiszigeti Mg. Zrt.-nél Bácsmegi Sándor, a cég tehenészetének helyettes telepvezetője. „Most lesz hároméves a gép, és eddig tízezer-négyszáz üzemórát teljesített. 1800 marha napi kétszeri etetését kell megoldanunk, így átlagosan 11-12 üzemórát megy naponta. Ezzel váltottuk le a korábbi, ugyancsak önjáró olasz keverőnket, ami 5,5 év alatt üzemelt ugyanennyit. Az RMH egy 16 köbméteres, önjáró, egycsigás, függőleges tengelyű keverő, több mint harminc milliót adtunk érte.
A német Deutz-motorral semmi gond, sőt, úgy hatezer üzemóráig csak a rugózás „cuppán” csavarjainak szakadásával találkoztunk.”

A marókések persze itt is gyorsan kopnak, de a szakember tapasztalt már beázást is a kamerarendszerben és az elektronikus vezérlőszelepeknél. Ilyenkor hiába készséges a szervizelést ellátó Dairy Service Kft., ha a pótalkatrész lassan érkezik be. „Volt, hogy heteket kellett várni… Ilyenkor elővesszük a régi deLaval Optimixet, de ez csak 12 köbméteres, egy fekvőcsigás, a legnagyobb gond pedig az, hogy nem önjáró… Így kell hozzá egy traktor, egy rakodó és plusz egy ember. Egy-egy etetés 30-40 perccel tovább tart, mint az újabbik keverővel.” Ilyenkor érzik a leginkább, mennyivel jobb az RMH…

Gyorsan kopó alkatrész...

Milyen a jó takarmánykeverő-kiosztó kocsi?

1. Teljesítménye (kapacitása) feleljen meg az ellátandó állatállománynak.

2. Méretében (szélesség/magasság) illeszkedik az istálló paramétereihez.

3. Kis energiaigénnyel végzi a munkát.

4. Üzembiztos és megbízható, akár napi 16–20 órás igénybevétel esetén is.

5. Többféle takarmány (szemcsés, dercés, száraz, nedves szecskázott, száraz szálas, zöld aprított stb.) utóaprítására és keverésére alkalmas.

6. Homogén keveréket állít elő.

7. Biztosítja a receptúra összetevőinek pontos bemérését.

8. Széles tartományban szabályozható a kiadagolt takarmány mennyisége (folyómétertömege).

9. Lehetővé teszi a betöltött takarmányok gyors és szóródásmentes fogadását.

Meghibásodás: emberi mulasztás

A takarmány keverő-kiosztó kocsik esetében leggyakoribb hibaforrás az emberi mulasztás. Ha a gépkezelő nem emeli fel a kiosztóasztalt, az elkaphatja az ajtófélfát az istállóba behajtáskor, ami 100–150 ezer forintos kárt is okozhat a berendezésben. Téli időszakban gyakran abból ered a hiba, hogy a gazda már este megtölti a takarmánykeverő kocsit, hogy reggel egy kis időt spóroljon, és a nagy hidegben a takarmány belefagy a gépbe. Általános kezelői hiba még, hogy a silómarónál nem állítják utána a marási mélységet, és a késekkel belevernek a betonba. Ha jobban odafigyelnénk a használat során, akkor csak a kopóalkatrészeket kellene cserélni.
A törődést a takarmánykeverő-kiosztó kocsi is meghálálja! 9-10 év szolgálat után ezzel együtt ideje a gépet egy új, modernebb kiosztó kocsira cserélni.

Takarmánykeverő-kiosztó kocsik kínálatából

Gyártó/Márka

Típus (család)

Telj. vagy igény (kW)

Kev.tartály térfogat (m³)

Fajlagos nettó listaár (E Ft/m³)

Megjegyzések kiegészítő felszerelés

Magajáró

BVL (D)

Starmix Futura

115

14

3015

Mérleg automata

FARESIN (I)

Leader

Power

Star

103–128

125

125

9–26

10–19

10–19

1620–2990

2150–3770

2210–3500

Silómaró, mérleg

Silómaró, mérleg

Silómaró, mérleg

GILIOLI (I)

Running RDX

114–128

12–20

2180–3070

Mérleg automata

HIMEL (D)

SF, SFU, SFZ

92–114

12

3000–3870

Silómaró, mérleg

LUCLAR (I)

Daytona

95–130

10–18

2730–4140

Silómaró, mérleg

SEKO (I)

Samurai Self

Vulcan Self

120

120

11–20

11–20

2420–3220

2510–3730

Silómaró, mérleg

Silómaró, mérleg

SGARIBOLDI (I)

Combi

82–136

10–22

1980–3540

Silómaró, mérleg

STORTI (I)

Labrador

Dunker

Greyhund

89–104

125

132

12–16

12–20

15–20

2840–3320

2280–3540

2250–3100

Silómarós

Silómarós

Silómarós

SUPERTINO (I)

SVM

125–155

12–23

2220–3730

Silómarós

Vontatott

BVL (D)

V-Mix

V-Mix Plus

36–90

50–86

6,5–36

8–24

620–700

500–1250

Mérleggel

Mérleggel

DeLAVAL (PL)

MW

50–70

8–17

620–1530

Mérleggel

FARESIN (I)

Double

Easy

Magnum

Magnum Double

Master

68–96

44–59

50–90

90–130

42–81

15–26

7,5–11

9–17

12–30

7–19

820–1230

831–1330

730–1110

700–1250

730–1710

Vertikális, mérleg

Mérleg, távirányító

Mérleg, távirányító

Vert.mérleg, távir.

Silómaró,mérleg, távirányító

GILIOLI (I)

Boomerang

Desilmix

Vertical

44–67

30–68

45–62

6,5–17

5–17

8–18

830–1460

1070–1890

810–1230

Silómaró, mérleg

Silómaró, mérleg

Mérleggel

HIMEL (D)

DX

39–52

5,5–10,8

1200–1680

Silómaró, mérleg

JEANTIL (F)

MVV

50–90

10–26

530–730

Mérleggel

KEENAN (IRL)

FP

75–124

8–20

880–1160

Mérleg és számítógép

KUHN (F)

Euromix I.

Euromix II.

Euromix III.

44–81

59–74

55–63

8–22

10–18

8–12

570–880

642–960

960–1361

Vertikális mérleg

Mérleggel

Silómaró, mérleg

LUCLAR (I)

Mistral Mix

Mistral Vorax

50–60

53–65

7–11

7–11

1060–1410

1220–1650

Mérleggel

Silómaró, mérleg

MARMIX (I)

S. Uni

S. Uni Combi

48–70

48–80

5–11

5–11

950–1970

1130–2360

Mérleggel

Silómaró, mérleg

OSWALT (USA)

Fed

39–58

8–12

950–1200

Mérleggel

RMH (IZR)

420-705

40–60

8–20

630–1200

Mérleggel

SEKO (I)

Samurai

Samurai VMH

35–60

60–90

5–15

9–18

920–1300

660–1000

Silómaró, mérleg

Mérleggel

SGARIBOLDI (I)

Mono

37–88

7–25

690–1150

Silómaró, mérleg

STORTI (I)

Dunker

Labrador DS

Labrador MT

42–70

39–65

37–60

12–25

5–19

5–19

740–1380

610–1190

500–880

Vertikális, mérleg

Silómaró, mérleg

Mérleggel

STRAUTMANN (D)

Verti Mix

Verti Mix Double

25–50

39–100

4–14

12–28

600–1000

470–750

Vertikális, mérleggel

Vertikális aut.mérl.

SUPERTINO (I)

Mix

Vertical

36–59

70–80

6–15

12–16

1080–1520

980–1190

Silómaró, mérleg

mérleggel

TAARUP (DK)

411-618

44–75

10–18

1150–1440

Silómaró, mérleg

VR DAIRY (IZR)

4-30

35–75

4–30

520–1580

Vertikális, mérleg

Megjelent a Haszon Agrár magazin!
Megjelent a Haszon Agrár magazin!