Készült: 2010. november 18. csütörtök

Vitathatatlan, hogy a traktorgyártásban a fejlett technikai színvonalat a nyugati traktorgyártók képviselik. Európa közepesen fejlett országai számára azonban Ázsia is megfizethető, ár-érték arányában megfelelő megoldásokat kínál a gazdáknak.


Az elmúlt tíz évben Ázsia traktorgyártása rohamos léptékben haladt előre. A világ fejlettebb régióiban a traktorpiac már telítődött, és csak kisebb ingadozással változnak az évenkénti eladások. Ázsia mezőgazdaságában pedig egyre több vonóerőre van szükség a munkák elvégzéséhez. Ezért darabszámát tekintve a legtöbb (klasszikus kéttengelyes) traktort itt állítják elő. 2009-ben a világon mintegy 1,5 millió traktort gyártottak, és ennek 54 százalékát India, Kína, Korea és Japán üzemeiben készült. Jelenleg India számít a világ legnagyobb traktorgyártójának évi 340 ezer darabos kibocsátásával.

Ugrásra készen

Kínában évente 270 ezer klasszikus felépítésű, kéttengelyes traktor kerül ki a gyárakból, emellett több százezer egy- és kéttengelyes, kis teljesítményű vontató. Az ázsiai traktorgyártás föllendülése az európai és amerikai traktorgyárak technológiai transzferjének is köszönhető. Indiában szinte minden európai traktorgyártó (New Holland, Massey Ferguson, Same, Valtra stb.) alapított vegyes vállalatot, és hasonló a helyzet Kínában is, ahová a Fiat-New Holland, a John Deere, az SDF és a Valtra szállított technológiákat.

Ezek az országok korlátozták a kész traktorok importját, és arra kényszerítették a traktorgyárakat, hogy helyben állítsák elő a belföldön szükséges mennyiséget. Teljesítményben is korlátokat szabtak, többnyire a 30–80 lóerős típusokat preferálták. Ma már ott tart az ázsiai traktorgyártás, hogy Európába is képes exportálni termékeit, felkészülve a régió szigorúbb környezetvédelmi, ergonómiai és közlekedésbiztonsági normáira.

Sőt, a kínai traktorgyártók az EU-n belül is megvetették a lábukat, ugyanis a Shantou Agricultural Machinery Equipment a romániai Barcarozsnyóban (Râşnov) 20 milllió dolláros beruházással épített traktorgyárat, ahol már legördültek a gyártósorokról az első román–kínai HOYO márkájú traktorok. Amiben az európai traktorgyártók éveken át nem láttak üzletet, az a kínaiaknak megéri. Románia az egyik legalacsonyabb traktorsűrűségű ország Európában, ezért belső piacán is jelentős bővülésre lehet számítani.

A kínai és dél-koreai traktorok számos földrészen piaci szereplőkké váltak, de az Európa és Ázsia határán fekvő Törökország szintén felzárkózott a traktorexportőrök közé: Fiat és Massey Ferguson bázison gyártják és fejlesztik a traktorokat. Az utóbbi négy-öt évben Magyarországon is megjelentek az Ázsiából importált traktorok, ezek az MTZ alacsonyabb árfekvésű kategóriában kivívott hegemóniáját kívánták megdönteni. A kínai és török traktormárkákat képviselő hazai kereskedők ezt nyíltan hangoztatják is.

Korábban az Indiában gyártott Escort márkájú traktorok is szerepeltek a hazai kínálatban (lengyel közvetítőkön keresztül), ma azonban a kínai, dél-koreai és újabban a török márkák egyes képviselői vásárolhatók meg idehaza is.

Környezetbarát legyen!

2007. július 1-től 2009. július 30-ig az UMVP EMVA keretében 3290 darab traktort vásároltak a magyar gazdaságok. Ezek egyharmada keletről importált típus volt, többségüket (70 százalékot) még mindig az MTZ (Belorusz) típusok tették ki. A 90-es évek elején a beszerzéseknél még az MTZ volt túlsúlyban, de az ezredforduló kezdetén ez a felére, jelenleg pedig az éves eladásoknak nem egészen negyedére zuhant vissza. Az MTZ visszaesésének oka még nem annyira az ázsiai konkurensek megjelenése volt, mint inkább a környezeti – döntően a füstgázra vonatkozó – normatívák szigorodása, amivel nehezen tudott megbirkózni a minszki traktorgyár.

2008-tól csak az EUR IIIa (TIER IIIa) füstgáznormatívákat teljesítő motorokkal hozhatók forgalomba a traktorok az EU-ban, így Magyarországon is. 2012-től pedig ismét szigorodnak majd az egyes füstgázösszetevőkre vonatkozó előírások az EUR IIIb (TIER IIIb) normák esetében. A gazdagabb és fejlesztésekre többet költő nyugati traktorgyáraknak nem okozott gondot a szigorúbb füstgáznormatívák teljesítése, így az MTZ-től legfőképpen ezek hódították el a piacokat.

Erre jó példa, hogy az EMVA keretében az előzőekben jelzett időszakban ugyanannyi John Deere traktort adtak el, mint MTZ-t. Ez tíz évvel ezelőtt még elképzelhetetlen lett volna. A nyugati traktorgyártók némelyike már most képes teljesíteni a 2015-től érvénybe lépő EUR IVa füstgáznormatívákat is!

És ne kerüljön sokba!

A fentiekből látszik, hogy napjainkban a magyar traktorpiacra történő belépésnek a legfőbb kritériuma az európai füstgáznormatíváknak való megfelelés. A sikeres szereplés másik feltétele – mivel a magyar piac erősen árérzékeny – a kedvező ár-érték arány. Ez utóbbi miatt a hazai piacon is van esélyük a keleten gyártott traktoroknak. A magyarországi kínálat 56 traktorgyár 2280 különböző típusából és típusváltozatából áll össze. Ezeknek 14 százaléka keletről (Kelet-Európából és Ázsiából) származik, 22 különböző gyártótól.

Legszélesebb a kínálat a 60 és 100 LE (44 és 73 kW) közötti motorteljesítményű kategóriában – ilyeneket szinte mindenki gyárt, mert világszerte ebből lehet a legtöbbet eladni. Ezek árfekvésük alapján három kategóriába sorolhatók. Az alacsony árfekvésűek 66–110 E Ft/kW fajlagos árral szerepelnek a piacon – és szinte kizárólag keletről érkeznek. A közepes árfekvésűek a 120–160 ezer Ft/kW fajlagos árú traktorok, és a drágább kategóriába tartoznak a 180–240 ezer Ft/kW fajlagos nettó árú traktorok.

Magyarországon az UMVP EMVA első két fordulójában eladott traktorok átlagos fajlagos ára 141,5 ezer Ft/kW volt, ami közepes árfekvésnek felel meg. Ez azt is jelenti, hogy mindhárom árkategória arányosan képviseltette magát az eladásokban.

A hazai olcsóbb kategóriájú, farm típusú traktorok egy része az MTZ traktorokra és ezek mutációjára (Farmer, Farmtrac, Pronar stb.) épül, másik része a kínai – és újabban a török – traktorgyártás terméke. Újdonságnak ez utóbbiak számítanak a magyar piacon. A 100 LE alatti kategóriában jelenleg az MTZ (Belorusz) két típusa választható: az MTZ 920.3 jelzésű 80 LE-s és az MTZ 952.3 jelzésű 91 LE-s traktorok, amelyek EUR normásak, és 6, illetve 7 millió forint alatti nettó áron szerezhetők be. Az előbbi 18 előre- és 4 hátrameneti fokozattal rendelkezik, az utóbbi 14 előre és 4 hátra fokozatú sebességváltóval, valamint 33,4 és 39,6 km/órás végsebességgel. Ugyanaz a hidraulikus rendszer található mindkét típuson. Műszaki színvonalukban követik a korábbi típusokat.

Kínai gyártmányok

Három exportképes kínai traktorgyár termékei is szerepelnek a magyar piacon. A legismertebbek és legkeresettebbek YTO Group gyártmányai, az YTO X jelű traktorok, amelyeknek 40 és 90 LE között hat különböző típusa kapható a magyar piacon. Ezek közül a korábban megszerzett forgalmazási engedély birtokában az EUR II. fokozatú traktorok 5 millió forint alatti, az EUR III. fokozatú motorral szerelt traktorok pedig 6-7 millió forint közötti nettó áron vásárolhatók meg. Hasonló árfekvésűek a másik két kínai import traktormárka, a FOTON és az LGW azonos teljesítménykategóriájú típusai is, amelyek az YTO-hoz hasonló műszaki felépítésűek.

A 35–55 LE motorteljesítménnyel rendelkező, kisebb YTO és FOTON traktorok 8 előre- és 4 hátrameneti fokozattal rendelkeznek, a végsebességük 32,05 km/h. A 70–90 LE-s, nagyobb traktorokban 12/4 fokozatú sebességváltó található, és a végsebességük 37,5 km/h. A traktorok a motorteljesítményük kétharmadát képesek TLT-n keresztül átadni a munkagépeknek.
A kínai traktorok tetszetős formájúak, vezetőfülkéjük légkondicionált és vibrációmentes. A FOTON traktorok a FOTON-LOVOL Group gyárában készülnek, Perkins és Carraro kooperációban. Az YTO és a FOTON-LOVOL Kína legnagyobb traktorgyártói, amelyek évente 100–110 ezer darab traktort gyártanak.

A harmadik kínai traktorgyár, a Dong Feng termékei LGW márkajellel szerepelnek az európai piacon. 40 és 100 LE között négy (40/55/75 és 90 LE) teljesítménykategóriában érhetők el. Hasonló műszaki paraméterekkel rendelkeznek, mint az előző kínai márkák képviselői. Ez a márka futotta be eddig a legnagyobb külpiaci karriert. Jelenleg már négy földrész 70 országába exportálják. Az LGW traktorok dél-koreai konstrukciókra épülnek.

Dél-koreai traktorok

Világszerte egyre sikeresebbek a dél-koreai gyártású traktorok, köztük is a KIOTI, az LS (LG/GoldStar) és a KUKJE gyártmányok. Ez utóbbiakat Európában és Amerikában BRANSON márkanéven forgalmazzák. A KIOTI traktorokat a Daedong gyártja, ez Dél-Korea legnagyobb mezőgép-konszernje. Az EX jelű család tagjai kisebb geometriai méreteik révén ültetvényekben és kommunális területen kerülhetnek alkalmazásra, a DK sorozatú traktorok univerzális alkalmazásra készülnek. Az EX széria 35–50 LE, a DK 45–90 LE közötti teljesítményű motorokkal rendelkezik. A nagyobbakba (75 és 90 LE) Perkins EUR III-as motorokat építenek be.

Az EX család 24/24, a DK család egyes tagjai 16/16 fokozatú sebességváltóval rendelkeznek, végsebességük 38 km/h. Háromlépcsős (540/750/1000/P) TLT-vel is rendelhetők. A KUKJE/BRANSON kisebb, 35–47 LE-s traktoraiban Cummins dízelmotor található, sebességváltójuk 12/12 fokozatú. A család legnagyobb tagja 65 LE-s, és szintén Cummins motorral szerelt, a sebességváltója 24/24 fokozattal rendelkezik.

Erős hidraulikus rendszer, szép forma, klímás, komfortos fülke jellemzi a hazánkban kapható dél-koreai traktorokat. Elsősorban ültetvényekre, üvegházi és szabadföldi kertészetekbe, telepi szérű munkákra használhatók, a nagyobbak szántóföldi feladatokra is. Hasonló paraméterekkel rendelkeznek az LS márkájú traktorok.

Ihol jönnek a törökök!

A közelmúltban jelent meg a hazai piacon a török traktorgyártás legújabb modellje, az ArmaTrac 804 LUX traktor, amelyet az ERKUNT cég gyárt. Ez beszállítója több európai traktorgyárnak, a Deutz, a MAN, valamint a ZF gyáraknak is. A traktorban EUR IIIa/TIER IIIa) környezetvédelmi fokozatú, 76 LE-s (56 kW-os) Perkins motor szolgáltatja a teljesítményt. Sebességváltója csúcsminőségű, ZF gyártmányú, 16/8 fokozatú, amely 40 km/h-s végsebességet biztosít a traktornak. Az olasz Carraro cégtől érkezik a hajtott mellsőhíd.

Kényelmes, tágas a traktor vezetőfülkéje, erős a hidraulikus rendszere. Mindenesnek ajánlható kis- és közepes gazdaságok számára. Nettó ára 7 millió forint alatt van. A gyártó 1500 üzemóra vagy két év garancia időt vállal a traktorra. A forgalmazó előrejelzése szerint 2011-től újabb típusok – 68 és 80 LE-s ültetvény-traktorok, valamint nagyobb teljesítményű, 90, 100 és 110 LE-s könnyű-univerzális gépek – megjelenése várható a hazai piacon.

TRAKTOROK ÁRKATEGÓRIÁK SZERINT, 100 LE (73,5 kW) alatti motorteljesítménnyel

Nettó ár

Millió Ft

Motor/teljesítmény

41–50 LE

30–36,8 kW

51–60 LE

37,5–44,1 kW

61–70 LE

44,9–51,5 kW

71–80 LE

52,2–58,8 kW

81–90 LE

59,5–66,2 kW

91–100 LE

66,9–73,5 kW

9-10

KUBOTA L 5030

   

NEW HOLLAND T 5040

SAME DORADO 66DT

A.CARRARO TRX 8400

CLAAS CELTIS 446 RC

DEUTZ FAHR AC

JOHN DEERE 5515 F

VALTRA A85

A.CARRARO TRX 9400

LANDINI POWERFARM 95

LINDNER GEOTRAC 95

NEW HOLLAD TN 95 FA

SAME SILVER 95 DT

8-9

BCS VALIANT 500 RSA

SAME DORADO 56 DT

FERRARI THOR 80 RS

PASQUALI ORION 8.75

 

DEUTZ FAHR AP 87 DT

GOLDONI STAR 85

SAME DORADO 86 DT

ZETOR 8541.1T PROX

BCS VOLCAN 950 RS

LANDINI VISION 95

LINDNER GEOTRAC 85

NEW HOLLAND TL 90A

SAME EXPOLER 95DT

7-8

 

LIMB 60 LUX

PASQUALI 6.50 RS

JOHN DEERE 5315 F

CARRARO AGRIPLUS 75F

GOLDINI STAR 75

ZETOR 7441.1T PRO

BCS VOLCAN 850 RS

CASE IH JX 95

CARRARO AGRIPLUS 85F

MCCORMICK C85 MAX

MASSEY FERG.3435 4WD

ZETOR 8441.1 T PROX

NEW HOLLAND TD 90D

6-7

A.CARRARO TC 8400

GOLDONI MAXTER W60

GOLDONI STAR 65

BRANSON 6530 C

FARMTRAC 70/4 WD

ZETOR 6441.1T PROX

ARMATRAC 804 LUX

SAME DORADO 66DT

YTOx804 EURO3

FOTON FT 904

LGW 904

PRONAR 82 A/SA

YTO X 904 EURO3

MTZ 952.3/2

5-6

A.CARRARO TC 5500

AGT 850 HLT

FERRARI COBRA 450 RS

LG

FARMTRAC 70/2WD

FOTON FT 704

LGW 754

MTZ 920.3

YTOX904

ZETOR 8421.1T PROX

MTZ 952,3

4-5

BRANSON 4720 H

EFSANE 50 W 850

KIOTI DK 451C

KIOTI EX 50C

AGT 850 T

KIOTI DK 551C

YTO X 704

YTO X 804

MTZ 820/2

 

3-4

BRANSON 4720

FARMTRAC EXCORT 450

JINMA 454

LGW 354

LGW 554

LTZ 60 AB

YTO 554

 

MTZ 820/1

MTZ 892/2

 
Ügyeljünk a szolgáltatási háttérre!

Vásárláskor mindig figyelni kell a gépek mögé felsorakoztatott szolgáltatásokra. A Fehéroroszországban gyártott MTZ egyszerű, könnyen kezelhető és viszonylag olcsón javítható, hiszen például egy hidraulika-szivattyú javítása csak 8-10 ezer forintba kerül. A keleti traktoroknál még nyitott kérdés, hogy lesz-e egyáltalán alkatrész hozzájuk, és ha igen, mennyiért lehet majd beszerezni. Mérlegelni kell azt is, hogy később ezeket az olcsóbban megvásárolt keleti gépeket tudjuk-e használtgépként értékesíteni. Ha nincs megfelelő alkatrész- és szervizellátás, akkor kérdésessé válik, hogy el lehet-e adni az ilyen traktorokat. Tudni kell azt is, hogy Magyarországon az erőgépek viszonylag nagy terhelésnek vannak kitéve, így az azokkal szemben támasztott elvárások is magasabbak. Összegzésként elmondhatom, hogy 100 LE teljesítményig a kínai, ázsiai vagy a török traktorok jó alternatívát jelenthetnek a most használt erőgépek helyett, feltéve, ha az alkatrész- és szervizszolgáltatások megfelelőek lesznek, illetve ha a gépet kíméletesen, nem extrém munkakörülmények között használják. 

Megbízható olasz traktorok

Az olasz Antonio Carraro cég termékei világszerte ismert és elismert, nagy megelégedettséggel használt erőgépek. A 26–95 LE teljesítménykategóriában gyártott ergonómikus traktorok légkondicionált fülkével vagy fülke nélkül, különböző felszereltséggel rendelhetők. Az Antonio Carraro gyár egyedi fejlesztése a megfordítható kormány-ülés rendszer, amely alkalmazásával a vontatott munkaeszközök a traktorokon tolt üzemmódban használhatók. Ez a gépkezelő munkájának megkönnyítésén túl védi az erőgépet, javítja az elvégzett munka minőségét (csonkázás, soraljművelés, szárzúzás). További innovatív megoldás az ACTIOTM rendszer, amely 15 fokos tengelymenti elfordulást tesz lehetővé. Ennek köszönhető a négy kerék folyamatos talajtapadása, ami biztonságos és hatékony munkavégzést tesz lehetővé. A tolt és vontatott munkaeszközökkel felszerelt traktorok az ültetvényápolás valamennyi feladatát ellátják, de a szántóföldi és a kertészeti feladatok elvégzése sem jelent gondot a gépek számára. Intenzív művelésű ültetvényekbe speciális, keskeny nyomtávú, derékcsuklós vagy elsőkerék-kormányzott változatok készülnek. Az olasz gyár nagy hangsúlyt fektet a gépek külső megjelenésére, a kezelő kényelmére és a felhasznált anyagok minőségére. A folyamatos kutatás és fejlesztés következtében az erőgépek egyre korszerűbbek, magasabb színvonalúak, melyeknek köszönhetően a gépek garanciája 2 évre emelkedett, ami opcióként további 2 évvel növelhető.

Szőlőművelés és gyümölcstermesztés felsőfokon Agricube erőgépekkel

A mezőgazdasági gépgyártás évről-évre újdonságokat felmutató technológiai fejlődését az elhúzódó világgazdasági válság sem tudja hosszabb távon befolyásolni. A gazdaság ciklikus jellege által kevésbé érintett mezőgazdasági termelés ugyanis folyamatos igényt támaszt a hatékonyabb és költségtakarékosabb műszaki megoldásokra, művelő gépekre, berendezésekre.

Ezeknek az igényeknek a kielégítését, a mezőgazdasági gépgyártás újításainak megismertetését és termelőkhöz való eljuttatását tűzte ki céljául 1990-ben az Agrolánc Kft. Cégünk húsz éve vallott filozófiája, hogy a jelentősebb anyagi áldozattal járó, de minőségi eszközbe történő kezdeti befektetés hosszú távon biztonsággal, magasabb színvonalon és jobb eredménnyel jelent megoldást a gazdálkodók feladataira.

Az Agrolánc Kft. által forgalmazott ültetvénytraktorok hosszú évek óta eleget tesznek a magas műszaki színvonal, a multifunkcionalitás, a környezetbarát technológia, a professzionalizmus követelményeinek – mind a fejlesztés és gyártás, mind az értékesítést követő szolgáltatások területén.

Az idei esztendő újdonsága az olasz Carraro Agritalia vállalat egyedi fejlesztésű és kivitelezésű Agricube traktorcsaládja. Ennek valamennyi modellje hagyományos felépítésű, kezelőbarát kialakítású, az opciók széles választékával rendelhető erőgép. Sokoldalúságuk következtében kiválóan alkalmasak nagy, nyílt terepek karbantartására, szállításra, vontatásra, mezőgazdasági feladatok elvégzésére. Az Agricube család 72–100 LE teljesítményű, környezetbarát IVECO motorokkal szerelt traktorai a széles kivitelű modellek mellett keskeny nyomtávú változatban is készülnek. Ez utóbbiak elsődleges felhasználási területei az intenzív művelésű szőlő- és gyümölcsültetvények.

A fordulékony, valamennyi munkaeszközzel felszerelhető Agricube traktorok az ültetvények gazdálkodóinak igazi, takarékos és megbízható segítőtársai.

Megjelent a Haszon Agrár magazin szeptemberi száma!
Megjelent a Haszon Agrár magazin szeptemberi száma!