Készült: 2009. december 17. csütörtök

Egy gazdaságban ezerféle megfogni és átrakodni való anyag létezik, ennek megfelelően széles eszközpark áll a gazdák rendelkezésére. A megvásárolt gép sosem a gazdaság méretéhez, hanem az elvégzendő feladathoz igazodik.


A magyar mezőgazdaság éves anyagmozgatási volumene eléri a 100 millió tonnát is.

A mezőgazdasági anyagmozgatás sajátosságai:

  • eltérő térfogattömegű termékek mozgatását kell megoldani;
  • általában nehezebb út és terepviszonyok mellett zajlik a szállítás és a rakodás;
  • az anyagmozgatási feladatok éves megoszlása nem egyenletes, hanem ciklikus;
  • általában rövidebb szállítási távolságok jellemzőek és nincs visszfuvarra lehetőség;
  • a rakodási és szállítási műveleteket technológiai feladatokhoz (például betakarítás, vetés, műtrágyázás stb.) kell illeszteni, amely sajátos szervezési és logisztikai feladatot jelent
  • egyes kampány feladatokra komplex gépcsoportokat (rakodógép + szállító járművek) kell szervezni, amelyek összehangolt munkát végeznek (például szervestrágya-kijuttatás).

A mezőgazdasági rakodógépek hazai piaci választéka óriásinak mondható. Közel 1000 különféle traktoros üzemű rakodógép közül és 850 különböző típusú magajáró rakodó közül lehet választani. A választható targoncák száma is meghaladja a 2 ezer darabot. Szinte minden feladathoz és szükséges rakodási teljesítményhez többféle típus közül lehet választani, és árban is nagyok az eltérések.

Traktoros homlokrakodók

A traktorok elejére rendszerint a motor tartókerethez kapcsolt, a traktor hidraulikus rendszeréről működtetett párhuzamos gémes homlokrakodók nagyon elterjedtek világszerte. A nyugat- európai és a tengerentúli gazdaságokban a kis- és közepes teljesítményű traktoroknak ez szinte állandó tartozéka. A farm körüli rakodási munkákhoz mindig kéznél vannak. Egyszerűen kezelhetők, könnyű velük dolgozni.

Teherbírásuk általában 500 és 2 ezer kilogramm között helyezkedik el. Munkaeszközeik között különböző térfogatú kanalak (földhöz, gabonához stb.), trágyavilla, silóharapó kanál, bálatüske, bálafogó, raklapemelő villa, emelőhorog mindig megtalálható.

Traktoros emelővillák

A traktorok elejére vagy hátuljára csatlakoztatható villás emelők, a szőlő és gyümölcs betakarítása során a tartályládák és raklapra gyűjtött rekeszek rakodási feladatainak ellátására használatosak. Emelőképességük 1 és 2 tonna közé esik, az emelési magasságuk 2,5 métertől 4-5 méterig terjed.

Traktoros farrakodók

A traktorok hátsó függesztő szerkezetéhez csatlakoztatott összetett gémes, 180 fokban elfogatható gémrendszerrel ellátott rakodók jellemzően markoló kanállal, markoló villával és árokásó kanállal felszerelve végzik rögzített helyzetben a rakodási feladatokat. Földmunkáknál, trágyarakodásnál hasz-nálhatók ki az előnyeik. Sajátos felhasználási területük erdészeti munkáknál a rönkök és szálfák szállító járművekre rakodása. Teherbírásuk 2 és 5 tonna közé esik, rakodási magasságuk elérheti az 5-6 métert is.

Univerzális, kis teljesítményű magajáró homlokrakodók

A legelterjedtebb típusok. Nagyon sokféle kivitelben és konstrukciós megoldásban készülnek. Igazi mindenes rakodók szérűkben, istállókban, raktárakban. Kisebb geometriai méretükkel, jó manőverező képességükkel és sokoldalúságukkal tűnnek ki a többi rakodógép közül. Leggyakrabban csúszókerék- vagy derékcsuklós kormányzással készülnek. A járókereket hidrosztatikusan hajtják meg. Gumihevederes járószerkezettel is kaphatók.

Emelőképességük 300 kilogrammtól 2 ezer kilogrammig terjed. Emelési magasságuk 2,5?4,0 méter közötti. Motorteljesítményük 10 kilowattól 70 kilowattig terjed. Geometriai méretük révén istálló- és raktárajtókon, sőt vasúti vagonok ajtaján keresztül is könnyedén közlekednek.

A rendkívül széles választékban kapható munkaeszközeik sora a különböző kanalaktól és rakodóvilláktól a gödörfúróig, valamint a betonvésőig terjed.

Teleszkópos magajáró homlokrakodók Az elmúlt 20 év sikerrakodói a mezőgazdaságban. Kitolható gémjükkel extra 9?13 méter magasságba is képesek rakodni, amely kazalozásnál, a pajták feltöltésénél különösen előnyös. Nem csak a rakodási magasságot, hanem a rakodási távolságot is képesek változtatni. Nagyon sokféle méretben és konstrukcióban készülnek. Motorteljesítményük rendszerint 35 kilowattól 120 kilowattig terjed. Általában összkerékhajtásúak és összkerék-kormányzásúak, túlnyomórészt hidrosztatikusan hajtják meg a járókerekeket. Emelőképességük zömében 1 tonnától 4 tonnáig terjed. Emelési magasságuk 5, 7, 9 és 13 méteres tartományokba sorolható be.

Ezek gyors mozgású, gyors helyváltoztatásra képes rakodók. Széles munkaeszköz- választékkal rendelkeznek. Egyes típusaik traktor funkciót is képesek ellátni (Merlo, Manitou). Az utóbbi években a mezőgazdasági vállalkozók által legtöbb darabszámban vásárolt rakodótípus.

Nagy teljesítményű magajáró homlokrakodók

Az állandóan jelentkező nagyteljesítményű rakodási feladatokhoz választható rakodó gépek. Motorteljesítményük 60 kilowattól 200 kilowattig terjedhet. Emelőképességük pedig akár 6-7 tonna is lehet. Emelési magasságuk 4-5 méter körül alakul.

Ezeknek a rakodóknak a teljesítménye elérheti a 150 tonnát is óránként. Munkaeszköz-készletük is a nehezebb térfogattömegű terményekhez igazodik. Gabonafélék, cukorrépa, műtrágya, föld, sóder rakodásában lehet kihasználni képességeiket. Egy részük mechanikus, más részük hidrosztatikus járókerékhajtással, mellső vagy össz kerékkormányzással készül.

Speciális, szimmetrikusan felépített sebességváltójuk egyszerű kapcsolást tesz lehetővé előre- és hátramenetbe. Gyakori az irányváltóval összeépített automata sebességváltó megoldás is ezeknél a gépeknél. Helyváltoztatáshoz és vándorláshoz 40-50 km/h sebesség is rendelkezésre áll.

Forgógémes vagy forgótornyos magajáró rakodók

Míg a homlokrakodók gémjükkel csak egy függőleges síkban bejárt munkaterületen képesek dolgozni, addig a forgórakodók munkaterülete vízszintes és függőleges síkban elhelyezkedő összetett térbeli munkatér, ezért egy állásból képesek mind emelést, mind pedig oldalirányú rakodási távolságot teljesíteni.

Vízszintes munkaterületük akár 360 fokban is bejárható. A munkavégzés során egy rögzített állásból több rakodási műveletet képesek teljesíteni. További sajátosságuk, hogy munkaterületük negatív mélységekbe is lehajlik ? sajátos gémrendszerüknek köszönhetően. Ezért árkok, üregek, pinceszintek kitermelésére is használhatók. Ugyanerre a homlokrakodók nem alkalmasak, hiszen munkaterületük a terepszint felett helyezkedik el.

A forgógémes rakodók különböző motorteljesítménnyel (30-250 kilowatt) készülnek, az emelőképességük is széles tartományban (1,5?12 tonna) válto-közepes (2?5 tonnás) teljesítményű változatok használatosak.

Munkaeszközeik között a különböző térfogatú markoló kanalak, markoló villák, árokásó kanalak, emelőhorgok, rönkfogók szerepelnek leggyakrabban. Legtöbbjük tolólappal is felszerelhető.

Villástargoncák

A mezőgazdaságban használatos villástargoncák egyik csoportja a nagyobb méretű kerékkel és nagyobb hasmagassággal rendelkező, változatosabb terepviszonyok mellett használható, össz kerékhajtású tereptargoncák. Másik fő csoportjukat a raktári, tárházi munkáknál, kertészetekben használatos hagyományos villástargoncák képezik. Főleg ez utóbbiból óriási választék áll rendelkezésre, mind motorteljesítményben, mind emelőképességben. Motorteljesítményük 7 kilowattól 75 kilowattig terjed, az emelőképességük pedig zömében 1 és 6 tonna között változik.

Különböző erőforrással ? benzin- , gáz- és dízelüzemű, valamint elektromos ? rendelkeznek. Zárt térben (például tárházban, raktárban) csak az elektromos és a gázüzemű változatok használata megengedett.

Rendszerint mellsőtengely- hajtással és hátsókerék-kormányzással készülnek, a járószerkezetük hidrosztatikusan hajtott. Alapmunkaeszközük a raklapemelő villa, de egyes típusokhoz kanál és szállító konténer is rendelhető.

?LEGKÖZELEBB TARGONCÁT VESZEK?

Vécsei Sándor lengyeltóti gazda 2005 óta használ traktorra szerelhető rakodóberendezést. ?Egyszerre rendeltem meg a finn Valtra A95-öst, és az ehhez passzoló Ferroflexet, így amikor a traktor megérkezett, másnap már mehettem is érte? ? mondja a lengyeltóti gazdálkodó. ?Nem volt olcsó, a Valtra 9,8 millió forintba, a rakodó meg 2,2 millióba került, plusz az áfa persze. De a régi Valtrám már a tizennégyezer üzemórán is túl van, minden gond nélkül, ezért nem volt kérdés, mit vegyek, maradtam a jól bevált márkánál. Mivel akkoriban inkább a saját gazdaságomban végzendő vetőmag- és műtrágyarakodás volt a feladat, ezért választottam ezt a megoldást. Megvettem a szükséges kiegészítőket is, kanalat, földmunka-adaptert és a raklaprakodó villát is, így nem jövünk zavarba. ?

A traktorra egy év vagy ezer üzemóra volt a garancia, a rakodóra pedig egy év, de ennek szerencsére nincsen kötelező szervize. Aztán az első két hónapban napi nyolc órás bérmunkában Big Bag zsákokat kellett rakodni. A rengeteg megrendelés miatt persze megérte az árát, de néha sajnálom, hogy nem önjáró homlokrakodós targoncát vettem. Mert ez a konstrukció elég gyakran lefoglalja a traktort, a kilátás is rosszabb a fülkéből. Egy nagyobb kamion kirakodása pedig sokkal célszerűbb lenne a targoncával. Legközelebb már egy nagyobb teljesítményű, önálló targonca vásárlása lesz a cél, feltéve, hogy nem csökkennek a külső megrendelések? ? fejezi be a beszélgetést Vécsei Sándor.MIT VEGYÜNK? A rakodógépek piaci választéka egyre bővülő, fajlagos árukban (1 tonna emelőképességre vetítve) pedig akkorák az eltérések, hogy egyik típus akár a duplájába is kerülhet a másiknak. Hogyan döntsünk? 1. Számba kell venni a rakodási feladatokat és azok sajátosságait, és ennek megfelelően kell dönteni a konstrukciókról. Fel kell mérni a rakodási teljesítmény- igényt és annak időbeni jelentkezését. A rakodási munkák csúcsa és a kihasználhatóság a meghatározó a teljesítmény megválasztásánál. 2. Át kell gondolni, hány géppel fedhető le a teljesítmény. Két gép mindig nagyobb biztonságot jelent, mint egy. Nagyon eltérő feladatokra pedig eleve többféle gépet célszerű választani. 3. A gépek kiválasztásánál tekintettel kell lenni a terepviszonyokra és a munkavégzés körülményeire is. Nehezebb körülményekhez masszívabb építésű gépet célszerű választani. 4. A könnyű kezelhetőség, a megbízható nagy élettartamú hidraulikus rendszerek jobb teljesítményt és megbízható üzemelést tesznek lehetővé. 5. Figyelembe kell venni a munkabiztonsági (stabilitási) követelményeket és azok betartását segítő eszközöket is. 6. A vezetői komfort is értékelendő a kiválasztásnál, hisz a vezetőnek naponta több órát kell eltöltenie a vezetőfülkében. 7. Ha több telephelyen kell dolgozni a géppel, szempont a gyors áttelepülés és nagyobb vándorlási sebesség. 8. A rakodógépek munkaeszközkészletét a feladatokhoz igazodva kell kiválasztani. 9. Feltétlen körültekintően kell tájékozódni az árakról.

FEKETE NAGY JÓZSEF, HUNTRACO ZRT.: ?EGY SZEMPONT VAN: MIRE KELL A GÉP??

?Cégünk a Caterpillar márkaképviselete, ily módon a márka teljes termékválasztékával rendelkezésre állunk? ? mondja Fekete Nagy József, aki 16 éve dolgozik a cégnél. ?A mezőgazdaság számára főképp a Caterpillar és a Challenger különböző típusait ajánljuk, teleszkópos- gémes és törzscsuklós kivitelben egyaránt. De jól jöhet az árokásó- rakodó funkció kombinációja is. Nálunk leginkább az 1-2 tagból álló gémszerkezetű, nagy emelési magasságú targoncákat keresik. Ezeket a jobb fordulékonyság érdekében kormányozható első-hátsó híddal gyártják, így istállókban, oszlopok között is könnyedén szlalomoznak. A különböző funkciók ellátása érdekében a gémvégeken egy úgynevezett eszközcserélő áll rendelkezésre, így szinte egy gombnyomásra, harminc-negyven másodperc alatt kicserélhetjük az adaptereket: kanalat, villát, annak függvényében, hogy éppen mit kell rakodni, trágyát vagy vetőmagot.?

?Legkeresettebb típusaink a Caterpillar TH 406-os és 407-es, áruk alapkivitelben 15-16 millió forint plusz áfa. Ehhez jönnek még a különböző eszközök, villák, kanalak darabonként 300-400 ezerért. Vagy egy söprűadapter 2,5 millióért, ez gyűjtve is tud söpörni, ami jól jön például istállótakarításnál. Így az átlagos felszereltséggel, gabona- és földkanállal, trágya- és raklapvillával rendelt TH 406-os ára áfa nélkül mintegy 18?20 millió forint. És hogy kik a vevők? Ma már szinte kizárólag egyetlen szempont létezik: mire kell a gép? Egyéni gazdálkodó és nagyvállalkozó között egyetlen különbség akad: a megvett gépek száma. És persze abban van eltérés, hogy aztán évi 500 vagy esetleg 3 ezer üzemórát megy-e a gép.?

?HÚSZ ÉVRE SZÁNOM?

Szeptemberben volt három éves az a Nissan targonca, amit az Őcsényben élő Dombi Antal vásárolt csaknem 4 millió forintért (áfával együtt) és természetesen újonnan. ?Ezért az árért szerencsére lakásra hozták a gépet? ? emlékszik vissza a gazda.

?Nekem saját, itthoni használatra kellett a gép, főként vetőmag és műtrágya mozgatására, illetve rakodására, leginkább pótkocsira és teherautóra. Hogy megérte-e? Nem ez volt a kérdés, ugyanis egyszerűen kellett! Ma már, ha érkezik egy teherkocsi, netán egy kamion, kizárt dolog embert találni 500?1000 darab 50 kilós zsák lerakodására. Így pedig volt olyan, hogy két kamionnyi műtrágyát alig több, mint fél óra alatt lepakoltunk. Az én Nissanom 1,5 tonnás, dízeles gép, 200 üzemóránként kell olajat, szűrőt cserélni, ezen tudok spórolni, mert magam megcsinálom? ? mondja büszkén a gazdálkodó.

?A belevaló olajat ma már nem gond megvenni, szűrőt is kapok hozzá, akár Donaldsont, akár valamilyen japán típust, így a kiszállási díjjal és a munkadíjjal együtt alkalmanként 15-20 ezer forintot tudok megtakarítani. A garanciát sem buktam el, mert az egy év hamarabb lejárt, mint a kétszáz üzemóra, amikor először kellett volna szervizelni. Egy évben háromszor, ha tankolok, meghibásodás pedig szerencsére még nem volt, remélem, nem is lesz. De ez már nem csoda, hiszen régen a lengyel targoncák is elmentek 20?30 évig!?

NAGY MIKLÓS, SZEGÁNA KFT.: ?VAN MINDEN MÉRET?

Az 1990-ben alakult Szegána Kft. ügyvezetőjét, Nagy Miklóst éppen olaszországi tárgyalásai közben értük utol: ?Cégünk a rakodógépek három kategóriájával foglalkozik: a gyakorlatilag az összes traktorra felszerelhető Stoll rakodó egységek, Wacker-típusú törzscsuklós gépek, melyek megbízhatóságukról és robusztusságukról híresek, és mindemellett szinte minden istállóba, raktárba beférnek. Emellett forgalmazzuk az olasz Dieci teleszkópos rakodóit is, a legkülönbözőbb méretekben, emelési magasságokkal. A három gépcsoport, illetve márka nettó árai markánsan eltérnek egymástól: a Stoll-egységek 1?3 millió, a Wacker típusai 7?14 millió, míg a Dieci rakodói 10,5?24 millió forintba kerülnek.?

?Legnépszerűbbek a Stoll rakodó egységei, köztük gyakorlatilag minden megtalálható, ami egy traktorra felszerelhető: raklapvilla, fogószerkezet bálás szénához, lucernához, nagy térfogatú gabonakanál és a különböző trágyavillák. Ezeket a termékeket egyébként 8?10 éve forgalmazzuk, ma már vezérképviseletként. Így már megbízható szervizta pasztalatokkal is rendelkezünk. Szinte nem találkozunk meghibásodással. A Wacker és a Dieci termékeit idén kezdtük értékesíteni, ezen a téren a legfontosabb, hogy főleg az utóbbi márka esetében elsősorban a speciális igényeket tudjuk kielégíteni.?

Mi a döntő szempont a vásárlásnál? ? kérdezzük az ügyvezetőt. ?Tapasztalatunk szerint a legmeghatározóbb az, hogy milyen célfeladatra keresnek megoldást a vevők. Annak kevésbé van jelentősége, hogy a vásárló egy nagyobb cég vagy egy kisebb léptékben gondolkodó egyéni gazdálkodó. Persze egy nagyobb raktár, állattenyésztő telep inkább a Dieci termékeit keresi, mert a munka is több, mint például egy kisgazdaság esetében, ahol inkább a Stoll kisebb-nagyobb kiegészítőire van szükség.?

TARNAI BÁLINT, AXIÁL KFT.: ?KÜLÖNLEGESSÉGET KÍNÁLUNK?

?Legnépszerűbb berendezéseink a Manitou 7 méteres emelési magasságú teleszkópos rakodói" ? kezdi a beszélgetést Tarnai Bálint. ?A mezőgazdaság számára gyártott teleszkópos emelők négy fő kivitelben állnak rendelkezésre, különböző emelési magassággal (5?7 m), motorteljesítménnyel (100?120 LE), illetve méretekben. Közülük az MLT 731 T a legkeresettebb, a vevők 60-70 százaléka kéri ezt. Alap listaára mintegy 58 ezer euró (15,6 millió forint). A Manitouk fő jellemzője az állandó négykerékhajtás és a Perkins motor, amelyekkel hosszú évek óta gyakorlatilag nincs probléma.?

?Hidraulikában különlegességet is kínálunk: az LSU típusú speciális hidraulikarendszert. Lényege, hogy egy axiáldugattyús olajszivattyú révén a nyomás és a mennyiség állandó (150 l/perc, 270 bar), így még megbízhatóbb a hidraulika működését. További extraként kérhető a hűtőtisztító rendszer. Az állítható ventillátorlapát-szög segítségével változtatható a fújás iránya, így jóval hatékonyabb a hűtőtisztítás. A másik a gémrugózás, ami egyenetlen felületeken hasznos. Jelentősen csökkenti ugyanis a gém, illetve a hidraulikus elemek terhelését, így tovább nő ezek élettartama és megbízhatósága.?

Hajdú József

Megjelent a Haszon Agrár magazin novemberi száma!
Megjelent a Haszon Agrár magazin novemberi száma!