Készült: 2018. október 29. hétfő

Automatizálás, precíziós gazdálkodás, digitalizáció – főleg ezek határozták meg az agrárium technológiai fejlődését. Most pedig az autógyártásban fordulatot hozó elektromos meghajtás tűnik ígéretesnek. Pedig a mai akkumulátorokkal még nehéz megközelíteni egy dízelmotoros traktor napi üzemidejét. Öt erőgép példáján mutatjuk be mindezt.




Az úttörők egyike a John Deere SESAM, amely a gyártó szerint hozza „mindazokat a jellemzőket és funkciókat, amiket egy »hagyományos« traktor tud, közben az elektromos meghajtás előnyeit kínálja.” Ez alapvetően nem túlzás, mivel a JD prototípusa teljesen tisztán üzemel: akku táplálja a – karbantartásra nem szoruló – két villanymotort, s ezek egyenként 201 lóerőt (150 kW) tudnak leadni. Egyikük a vontatót hajtja, másikuk a kapcsolt gépeket (TLT és hidraulika). Szükség szerint együttesen adják le a csúcsteljesítményt, ami így 402 lóerő (300 kW). Az erőgép alapját a 6R sorozat adja (ezt a németországi Mannheimben gyártják), a sebességváltás fokozatmentes. Mindeközben a forgatónyomaték – amint ezt a villanymotoroknál megszoktuk – az indulástól kezdve minden fordulatszámon egyenletesen nagy.
A mobiltelefonokban és e-autókban is használt lítium-ion akku kapacitása 130 kW (kb. 175 LE), amivel mintegy 4 üzemórán át működik a traktor – vagy 55 kilométert tehet meg. A töltési idő 3 óra, de ez nyilván csökkenthető (villámtöltés egyenárammal, ami e-autóknál fél óra alatt 80%-os szintre elég), míg a telepek élettartama 3100 ciklus. De mivel az áramforrás a dízelmotor helyén van, viszonylag egyszerűen cserélhető. A SESAM különben egy program rövidítése: mezőgazdasági gépek ellátása megújuló energiával (angolul: Sustainable Energy Supply for Agricultural Machinery).


Akku helyett kábeldob?
Emellett a JD négy éve kísérletezik egy meglepő változattal, amely közvetlenül(!) az elektromos hálózatra kapcsolódik. Az önvezető jármű az orrán lévő kábeldobról tekeri le és föl a vezetéket – egy különleges karral –, emiatt csak vontatott vagy hátul szerelt munkagépekkel dolgozhat. Viszont annyira autonóm, hogy kabinja sincs, és lehagyták a tengelyrugózást. A felügyelet nélküli üzemelést biztonsági szenzorok segítik. Akár a SESAM-nak, ennek is két villanymotorja van: négy­ke­rék­haj­tás­ra 204 lóerő jut, míg TLT-re és hidraulikára 272. Egyébként a kábel is elég különleges, erre már két éve megtették az európai szabadalmi bejelentést. Az autonóm traktorral pedig tavaly óta végzik a gyakorlati teszteket, ám a cég majd csak jövőre óhajt további részleteket közzétenni. (Addig is reméljük, hogy senki nem akarja föltalálni a szántóföldi trolibuszt...)


Közel 70 lóerős kompakt
Szintén tisztán elektromos a Fendt e100 Vario, ennek teljesítménye 69 lóerő (50 kW). Két szabványos (AEF) csatlakozása van elektromos munkagépekhez, emellett egy TLT-kimenete és hidraulikus csatlakozója. A gyakorlati próbák szerint 5 órás üzemidő érhető el vele, utána egyenárammal mintegy 40 perc perc alatt 80%-ig feltölthető a 100 kWh-s lítiumakku (villámtöltés CCS dugasszal). Ám a fennmaradó 15-20%-ot az elektromos személyautóknál megszokott módon jóval lassabban kapja (kímélve az akkupakkot), ez további fél óra is lehet.
Az e-traktor optimális „hűsöléséről” elektromos hőszivattyú gondoskodik, ez tartja megfelelő szinten a vezetőfülke, az akkucsomag és a vezérlő elektronika hőfokát. Mindez okostelefonról felügyelhető. Idén áll munkába az e100 első szériája, de még csak a kiválasztott gazdaságok és önkormányzatok jutnak hozzá – utóbbiak a közterületek karbantartását végzik vele.


Udvari mindenes
Robusztus, kompakt, fordulékony, stabil és méretéhez képest erőteljes – ez jellemzi a Weidemann cég büszkeségét, az 1160 eHoftrac multifunkciós gépet. Bár traktornak aligha, inkább minirakodónak nevezhetjük, mégis ez az a tisztán elektromos masina, amit nemcsak kiállításon nézegethet a gazdaember, hanem tüstént megveheti. A gyártó külön kiemeli a gép alacsony súlypontját, csakhogy ez főleg a klasszikus ólomakkuknak köszönhető, mivel a tömegük kis híján négy mázsa (alapkivitelben, de van valamivel erősebb, 450 kg-os opció is).
Két villanymotor működik a piros rakodóban, egyik a kerekeket, másik a hidraulikát hajtja (teljesítményük 6,5, illetve 9 kW). Szünet nélküli nehéz rakodásnál az alapkivitel üzemideje mintegy másfél óra („pluszos” aksival 2,1 óra), míg normál üzemben, pihenőkkel 4 óra (az opciósé 5 óra). Külön előnye kifutóban és istállóban használva, hogy nem stresszeli a jószágot motorhanggal, és persze kipufogógázzal sem szennyezi a levegőt.


Széthúzható hibrid
Villany- és dízelmotor egyaránt van a Hollandiában kifejlesztett – elsősorban az ottani gazdaságoknak szánt – eszközhordozó traktorban. A Multi Tool Trac tehát hibrid meghajtású: kerekeit négy elektromos agymotor hajtja (egyenként 59 LE), az áramot hathengeres turbodízel (210 LE) termeli egy generátort hajtva. Vagyis hasonlóan működik, mint a rég bevált dízel-elektromos mozdonyok. Mellesleg egy kisebb, 30 kW-os akkut is táplál a generátor. Továbbá a JD és a Fendt e-traktorához hasonlóan a Multi villanymotorjai is töltik az akkut fékezés közben (ún. rekuperáció).
Három TLT-kimenete révén pedig nemcsak az elejére és hátuljára lehet munkagépet kapcsolni, hanem még a közepére(!) is, a jármű hasa alatti függesztéssel. (Mindegyik TLT tartósan 107 LE-t tud.) Különlegessége a 2,25 és 3,25 méter közt állítható nyomtáv. Így egyrészt betartható a közútra előírt szélesség, másrészt kellően „terpesztve” kíméli a termőtalajt.
Emellett előre és hátra is csúsztatható a kabin (az alváz hossztengelyében). Tehát a fülke elé vagy mögé különféle eszközöket és tartályokat tudunk fölszerelni, ha az adott helyet kissé vagy nagyon megnöveljük. További előnye, hogy a hibrid meghajtás révén kereken 20%-kal kevesebbet fogyaszt, mint egy hasonló teljesítményű traktor vagy magajáró gép. Az egész koncepció egyébként egy holland mérnök, Paul Van Ham leleménye, a megvalósításban pedig fél tucat cég vett részt. A Multi Tool Trac piaci bevezetése 2019–2020-ban várható.

Megjelent a Haszon Agrár magazin októberi száma
Megjelent a Haszon Agrár magazin októberi száma