Készült: 2009. április 16. csütörtök

A traktor gumiabroncsa az egyik legdrágább ?alkatrész?. Márkától és mérettől függően egy garnitúra költsége a traktor vételárának 8-12 százalékát is kiteszi. Ezért alapvető gazdasági szempont gondos kiválasztása és előírásszerű használata.


A mezőgazdasági munkákban a korszerű traktor gumiabroncsoktól elsősorban a megfelelően nagy vonóerő kifejtését, a káros talajtömörödés elkerülését, és a közúti használatban jó menettulajdonságokat várunk el. A legfontosabb követelményeket az alábbi táblázat foglalja össze.

Előnyösebb a radiál abroncs

A gumiabroncsköpeny a szövetvázból (karkasz) és a futófelületből (profil) áll. A karkasz lehet diagonál vagy radiál szerkezetű. Az előbbieket főleg a földmunkagépekhez, míg utóbbiakat főleg a korszerű traktorokhoz gyártott gumiabroncsoknál alkalmazzák. Ezek legfőbb előnyei a 10-15 százalékkal jobb vontatási teljesítmény, az 5-10 százalékkal kevesebb üzemanyag-fogyasztás, a 15-25 százalékkal nagyobb felfekvőfelület (ezáltal a kisebb talajtömörítő hatás), illetve a jelentős élettartam-növekedés. Az ilyen típusú abroncsokkal az 5-25 százalék szliphatárok közötti munkatartományban javul az üzemanyag-felhasználás gazdaságossága, és jelentősen nő a vonóerő.

A szélesebb teherbíróbb

A gumiabroncsok meghatározó méretei a profilszélesség és a névleges pántátmérő (belső átmérő). A régebbi jelölésekben a méretadatokat collban fejezték ki, a mai korszerű abroncsoknál a szélességet már milliméterben adják meg. A diagonál abroncsoknál a két adatot kötőjellel, a radiál abroncsoknál R-betűvel választják el. Az utóbbiaknál jellemzőként százalékban megadják a keresztmetszeti (profil-) tényezőt (a profilszélesség és a profilmagasság hányadosát) is.

A traktorabroncsok teherbírását (teherviselő képességét) az LI (Load Index) terhelési tényezővel, míg a hozzá tartozó megengedett sebességet az SI (Speed Index) sebességszimbólummal jelölik. Minél szélesebb egy traktorabroncs, és minél nagyobb az átmérője, annál nagyobb a teherbíró képessége. A külső átmérő növelése azonban a traktor szerkezeti méretei miatt csak korlátozott mértékig lehetséges, ezért a nagyteljesítményű traktorokhoz, illetve a nagy önsúlyú mezőgazdasági erő- és munkagépekhez a széles futófelületű, alacsony profilú (nagy profilszélességű, kicsi profilmagasságú) gumiabroncsok alkalmasak. Ennek alapján az újabb gyártmányokat már az egyre kisebb mértékű keresztmetszeti tényező jellemzi. A fejlődés során a normál profilú (80-as széria) abroncsokat követte a széles (70-es széria) és a szuperszéles (60-as széria), alacsony profilú traktor abroncsok kialakítása.

A szélesebb kevésbé tömörít

Napjainkban környezetvédelmi szempontból is jelentős elvárás a gumiabroncs talajnyomása következtében kialakuló káros talajtömörödés elkerülése. A gumiabroncsok talajnyomását alapvetően a belső levegőnyomásuk (abroncsnyomás) határozza meg. Ha ennek értéke ? figyelembe véve az abroncs terhelhetőségét ? csökkenthető, akkor a tömörítő hatás is enyhíthető. A közepes felszíni talajnyomás (kg/cm?) valamivel nagyobb, mint a gumiabroncs belső levegőnyomási értéke. Hozzávetőleges kiszámítására egyes gyártók különféle össze függéseket ajánlanak. Átlagos értéke az 1,2-szeres belső levegőnyomás szorzattal határozható meg.

A széles gumiabroncs ugyanazt a kerékterhelést alacsonyabb belső levegőnyomással (0,5-0,6 bar) képes viselni, így kifejezetten csökken a talajnyomás, kisebb lesz a talajtömörödés, javul a talaj levegő?víz háztartása, csökken többek között a belvízveszély, ezáltal javulnak a növényfejlődés feltételei. A belső levegőnyomás értéke és a talajkímélés közötti összefüggést a következő táblázat tartalmazza.

Mikor cseréljünk abroncsot?

A megfelelő használat közben a bordakopás fokozatosan jelentkezik. Az egyenletes bordakopás kihat a területteljesítményre. 50 százalékos bordamagasságnál (típustól függően) ennek csökkenéseáltalában 10 százalék körüli. A 25 százalékos bordamagasságnál már javasolható a gumicsere. Csökkenő bordamagasságnál ugyanis nő a szlip, ezért ugyanazon munkához lényegesen több időráfordítás kell, nő az üzemanyag- és a bérköltség. A nagyobb szlip gyorsítja a futófelület kopását, így csökken a gumiabroncs élettartama.

Ha állandóan alacsony nyomással dolgozunk, jóval gyorsabb a bordakopás, bordatörés és karkaszszakadás léphet fel.

Ha állandóan magas nyomáson használjuk az abroncsot, csökken az ütésállósága, a középvonalban erősen kopik a futófelület, csökken a vonóerő, romlik a lengéscsillapítás, magas lesz a talajnyomás, valamint nő az üzemanyag-fogyasztás.

Kapható márkák

A hazánkba érkező nyugati traktorokon nagyrészt Michelin, Goodyear, Trelleborg, Kleber, Continental és Firestone traktorabroncsokat találunk. Pótlásukra bizonyos esetekben megfelelnek többek között a Vredestein, a Taurus, az Alliance vagy a Kormoran, nem utolsó sorban pedig a Belshina, illetve a Nokian kiváló minőségű gyártmányai. A Michelin jól ismert OmniBib és MultiBib típusai mellett kiemelhető a Goodyear Optitrac modellsorozatának tagjai, a DT típusú abroncsok, amelyek a korábbi STR (Super Traktion Radial) típusoknál szélesebbek, és radiál szerkezetük erősebb. Optimális bordaméreteijó vonóerő képességet és kiváló öntisztulást eredményeznek.

A Trelleborg néven gyártott (korábbi Pirelli márkájú) TM-800 és TM-900 High Power abroncsokat kifejezetten a nagy teljesítményű traktorokhoz fejlesztették. Utóbbi külső átmérője meghaladja a két métert is, és minden talajtípuson a legnagyobb vonóerő kifejtésére képes.

A Vredestein új terméke a Traxion+ jelű abroncs, amelynek különleges mintázata optimális teljesítményt eredményez a szántóföldi munkákban és a közúti közlekedésben egyaránt. A korszerű traktorabroncsok választékát bővíti a Taurus Point-70 típus. Ezzel a Taurus egy igazi széles profilú változattal rendelkezik, amelynek főbb jellemzői a nagyobb teherbírás, a jobb kapaszkodási képesség, a jelentősebb talajkímélés és a hosszabb élettartam.

Az igazi újdonságot a szakmában azonban a Michelin cég hozta a piacra az univerzálisnak tekinthető XeoBib fantázianevű gyártmányával. Felismerték, hogy a gyakorlatban nem kerül sor a gumiabroncsok belső levegőnyomásának szükség szerinti változtatására, amikor a szántóföldi munkát befejezve a közúti közlekedésre tér át a traktor. A Michelin új fejlesztése arra irányult, hogy a traktorabroncs szántóföldön és közúton is ? a terheléstől függően ? 1 bar vagy az alatti állandó belső levegőnyomással, bármekkora sebességnél is üzemeltethető legyen. Ezekkel az abroncsokkal folyamatosan alacsony belső nyomáson lehet dolgozni, így teljesül a megfelelő vonóerő-kifejtés és a talajkímélés együttes kritériuma, valamint a megfelelő menetstabilitás és maximális komfort a közúton.

Az említett márkák között megtalálhatók mindazon fontos méretek, amelyek a különböző teljesítménykategóriába tartozó univerzális mellső segédkerék hajtású traktorokhoz szükségesek.

Mivel a gumiabroncs a traktor egyik legdrágább ?alkatrésze?, fontos, hogy le- és felszerelése mindenképpen szerelőgéppel, szakszerűen történjen, így elkerülhetőek a perem- és az oldalfalsérülések.

MIT TUD EGY JÓ TRAKTORGUMI?

  • Jól terhelhető
  • Jó a kapaszkodó képessége
  • Nagy vonóerő kifejtésére képes
  • Talajkímélő, gyepkímélő
  • Igazodik a traktor teljesítményéhez
  • Jó menetstabilitást és sebességget tesz lehetővé
  • Kicsi menetzaj
  • Jó fékút
  • Hosszú élettartam
  • Jó üzemanyag-fogyasztás
  • Lengéscsillapítás
  • Jó ár?érték arány
  • Könnyen szerelhető
  • Jó külső megjelenés
  • Képes az öntisztulásra

A KERÉKNYOMÁSTÓL FÜGG

  • a traktorabroncs teherbírása
  • a talajnyomás
  • a vonóerő-kifejtés
  • a lengéscsillapítás (komforthatás)
  • a fékhatás
  • az üzemanyag-fogyasztás
  • az élettartam (a bordakopás)

Antos Gábor

Megjelent a Haszon Agrár magazin szeptemberi száma!
Megjelent a Haszon Agrár magazin szeptemberi száma!