Készült: 2007. november 17. szombat

A téli időszakban a szántóföldön szünetelnek a munkák, a gépek pihenőre térnek. Az őszi munkák befejeztével gondoskodni kell a gépek átteleltetéséről, hogy tavasszal, amikor ébred a természet, megfelelő állapotban legyenek.


A munka befejeztével a gépeket alapos mosással és tisztítással készítjük elő a téli tárolásra. Erre a hideg- vagy melegvizes nagynyomású mosók a legalkalmasabbak. A makacs, olajos szennyeződéseket oldószeres mosással ajánlott eltávolítani. Csak ott szabad a gépek mosását végezni, ahol szakszerűen kiépített mosó áll rendelkezésre, és biztosított a szennyezett víz előírás szerinti gyűjtése, tisztítása. A mosásnak, tisztításnak ki kell terjednie a gépek belső részeire is ? például a műtrágya- és magtartályokra. Az elszennyeződött motorokat és motorburkolatokat is célszerű megszabadítani a rájuk rakódott makacs szennyeződésektől, mert a későbbi karbantartási, illetve javítási munkákhoz tisztább munkaterület áll majd rendelkezésre.

A tárolás helye

A megtisztított gépeket a kijelölt tárolási helyükre kell rakni. Ez lehet a fedett és három oldalról zárt gépszín, vagy a gépudvar, ahol a szabad ég alatt telelnek át a gépek. Az általános gyakorlat az, hogy a nagy értékű erőgépek (saját motorral rendelkező gépek) a gépszínbe kerülnek, míg a helyigényes, egyszerűbb gépkonstrukciók a gépudvarban kapnak helyet. (A gépek lerakását segíti, ha felvezető utakat, illetve a gépek pontos helyét kijelöljük.)

A szabad ég alatt

A szabadban tárolt gépeket lehetőleg szilárd vagy stabilizált burkolaton célszerű elhelyezni, és gondoskodni kell a csapadékvíz elvezetéséről. A tengelyen gördülő gépeket stabilan alá kell bakolni, a gumiabroncsok légnyomását minimálisra kell csökkenteni. A lánchajtásokat célszerű meglazítani, az ékszíjakat javasolt leszerelni és fedett tárolóba helyezni (ne feledkezzünk el az azonosító jelölésükről!). Az ékszíjak mellett a hőmérséklet változására érzékeny műanyag alkatrészeket (szórófejbetétek, adagolóelemek stb.), érzékelőket, szabályzókat és a finomabb alkatrészeket is célszerű leszerelni és fedett, zárt helyre vinni.

Gondoskodni kell a szivattyúk víztelenítéséről, a fáradt, elhasznált hajtómű- és hidraulikaolajok leeresztéséről, a munkahengerek dugattyúrúdjainak felületi zsírozásáról. Ugyancsak célszerű kenőzsírral védeni a talajművelő- és földmunkagépek talajban mozgó részeit (ekevasakat, kormánylemezeket, kultivátorkapákat, lazítókéseket stb.), amelyek kifényesednek a használat során, és gyorsan korrodálódnak a tárolási idő alatt.

Mindeközben állapotfelmérést is érdemes készítenünk a gépekről, azaz nyilvántartásba venni a javításra váró tételeket. Ez később a javítás és az alkatrész-beszerzés ütemezésében lesz segítségünkre.

A szabadban tárolt gépeket átmeneti felületvédelemben szükséges részesíteni. Ezt végezhetjük viaszos emulziókkal, de a kívánt hatást elérhetjük egyszerű, gázolajos befúvással is, ami pár hónapon keresztül megakadályozza a rozsda kialakulását a felületeken.

A gépszínben

A nagy értékű betakarítógépeket, az önjáró permetezőgépeket, az értékes talajművelő-, vető-, permetező- és műtrágyaszóró gépeket alapos tisztítás után kell a zárt tárolószínben elhelyezni. Felületvédelemre általában nincs szükség, de a tartályukban, csigákban, ejtőcsövekben, elosztókúpokban maradt magvakat el kell távolítani, mert ezek odavonzzák a rágcsálókat, amik az elektromos vezetékekben és a műanyag alkatrészekben is kárt tehetnek. A kicsírázott mag pedig dugulásokat okozhat. Ajánlatos kijáratni a magszállító csigákat, serleges felhordókat, adagolócellákat, és ha kell, ipari porszívóval eltávolítani a maradékmagokat.

Tűzvédelmi szempontból fontos, hogy az üzemanyagtartályukból leeresztésre kerüljön az üzemanyag. Célszerű az akkumulátorokat is kiszerelni és erre a célra rendszeresített tárolóba helyezni, valamint gondoskodni azok időnkénti utántöltéséről. Feltétlen ellenőrizni kell a motorok hűtőrendszerében keringő hűtőfolyadék fagyállóságát. Az üzemanyag-, olaj-, valamint légszűrőket célszerű megtisztítani, hogy ne öregedjen meg bennük a szennyeződés. Az egyébként könnyen leszerelhető elektromos vezérlő-, szabályzóegységeket, monitorokat is célszerű raktárban elhelyezni. A meghajtóláncokat kívánatos meglazítani, a könnyen leszerelhető ékszíjakat leszerelni és raktárban tárolni. A bonyolultabb ékszíjhajtásoknál az ékszíjak leszerelése nem mindig valósítható meg, de a tehermentesítésükről, a feszítőgörgők meglazításáról feltétlenül gondoskodni kell. Ezekkel a műveletekkel jelentősen meghosszabbítható azok élettartama.

Mindeközben itt is jegyezzük fel a gépek állapotát, hogy a szükséges javításokra felkészüljünk.

Ha jönnek a mínuszok?

A traktoroknak télen is akad munkájuk, ezért fontos bevethető állapotban tartani őket. A hűtőfolyadék fagyállóságát be kell állítani mínusz 25?30 ?C-ra. Érdemes az üzemanyag-ellátó rendszert áttisztítani, a szűrőket kicserélni vagy átmosni, hogy a hideg miatt megnövekedett viszkozitású üzemanyag is biztonságosan eljusson a hengerekbe. A motorolajat szükség esetén cserélni kell, mert az elszennyeződött, besűrűsödött kenőolaj a téli indításoknál nehézségeket okozhat. A biztonságos indításhoz az akkumulátoroknak is jó állapotban kell lenniük. Mindezek mellett érdemes gyors­indító egység beállításával is készülni az üzemzavar-elhárításra. Ellenőrizni kell a lámpák, a villamos egységek biztonságos működését is, hiszen télen nagyobb szükség van rájuk. A csatlakozókat célszerű kontaktsprayvel átfújni. A vezető védelmében a fülke fűtését is célszerű felülvizsgálni. Nem utolsó sorban a gumiabroncsok megfelelő állapotára is figyelemmel kell lenni.

A télen is dolgozó rakodógépek esetében hasonló felkészítésről kell gondoskodni. Télen a szállítási munkák általában nem szünetelnek, így a pótkocsik ellenőrzésére is időt kell szentelni. Különösen a futómű, a gumiabroncsok, a fékszerkezet, a világító- és fényjelző berendezések igényelnek figyelmet, de a vonószerkezet megfelelő állapotát is ellenőrizni kell. A légfékszerelvények a levegőből kicsapódó víz miatt hajlamosak az elfagyásra, ezért gondoskodni kell a szelepek és a csatlakozások vízmentességéről is.

A téli gépudvari munkákhoz tartozik a hóeltakarítás és az utak csúszásmentességének biztosítása is. Üzemképes állapotba kell hozni a hóekéket. A lefagyott útszakaszok sózására és érdesítésére felhasználhatók a kopottabb röpítőtárcsás műtrágyaszóró gépek.

Dr. Hajdú József, Mezőgazdasági Gépesítési Intézet

Megjelent a Haszon Agrár magazin!
Megjelent a Haszon Agrár magazin!